Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 52 (Type 202)

Zaterdag, 18 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2011.
Locomotief 202020,1603,5205,5215 en 5217 zijn bewaard door het TSP/PFT
Technische gegevens

Algemeenheden
Bouwjaar
Nummering voor 1970
Nummering na 1970
Effectief
Aantal gebouwd bij constructie
As indeling
Massa volledig rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen
Bestendige trekkracht
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Remgewicht goederen
.................passagiers

1955
202.001
tot 202.013
5201 tot 5213
13
52
Co'Co'
108t
18t
1408pk
158kN
245kN
120Km/H
83t
89t

Afmetingen:
Totale lengte
Breedte

Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
18850mm
2940m
m
10300m
m
2000m
m
4275mm
1050mm
4237m
m
1010m
m
90m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie
Verwarmingswater voor trein
Koelwater voor de motor
Zand
3500L/2975kg
750L/670kg

2500L

800L

640kg
Kastgedeelte:
Bouwer
Aanpassing
NV Anglo-Franco-Belge te la Croyere
In 1979 zijn de locs uitgerust met een vlottende cabine gebouwd te Salzinne.
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomopbrengst
Druk
OK4616 van de Vapor International Corp
780Kg/H
14bar.In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Fabricatietype

Volledige massa
Werking

Inspuiting

Regeling van het vermogen

Starten van de motor

Nominaal vermogen
Omwentelingssnelheid
Cilinders : aantal
.............: schikking
.............: uitboring:
.............: loop
Inspuitdruk
Gemiddelde druk

Gemiddelde snelheid van de zuiger

Maximum koppel
General Motors (Electromotive USA)
567C
15,4t
2 takt
Rechtstreeks
Door regeling van de snelheid
Door de hoofdgenerator
1265kW / 1720pk
835Tr/min
16
in V
216mm
254mm
84bar
6,4bar
7,1m/s
1446daNm
Overbrenging:
Bouwers

Generator D12 : Electromotive USA
Tractiemotoren D19 : Smit te Slikkeveer in Nederland
Tandradverhouding 61/16
Hernummering van de reeksen 52/53 en 54
Remming:
Automatische Oerlikon rem met kraan type FV3 en verdeler LST1, vervolledigd met rechtstreekse rem Oerlikon met kraan FD1.
De locomotief is eveneens uitgerust met een rheostatische rem.
Regelingstelsel:
Regeling van het vermogen door elektrische bediening van snelheidsregelaar Woodward PG.
De snelheidskruk heeft 8 ritstanden.
Bedieningstoestellen met automatische waakinrichting in elke stuurpost.
De compressor Gardner&Denver WXO, met een elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L.
Wijze van werking:
Een door de dieselmotor aangedreven hoofdgenerator levert stroom aan 6 tractiemotoren die op 3voudige wijze kunnen geschakeld worden (serie-parallel,parallel en geshunteerd)
De hoofdgenerator heeft een afzonderlijke bekrachtiging, die beïnvloed wordt door een in deze bekrachtiging ingeschakelde belastingsregelaar.
Deze bestaat uit een driefasige alternator die de afkoelventilatoren voedt voor de diesel- en tractiemotoren.
Wijze van aandrijving der assen:
6 tractiemotoren met neusophanging, opgesteld in de bogies en elk een as aandrijvende door middel van een paar rechte tandwielen.
De 6 assen zijn aldus tractieassen.