Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 53 (Type 203)

Zaterdag, 18 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2011.
Niet bewaard
Technische gegevens
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering voor 1970
Nummering na 1970
Effectief
Aantal gebouwd bij constructie
As indeling
Massa volledig rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen
Bestendige trekkracht

Maximum trekkracht bij aanzetten

Maximum snelheid

Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1955
203.001
tot 203.019
5301 tot 5319
19
52
Co'Co'
106,6t

17,8ton
1408pk
158kN

245kN

120Km/H

83t
89t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte

Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-dak
Hoogte rail-buffer
Wieldiameter

Maximum bochtstraal
18850mm
2940mm
10300mm
2000mm
4275mm
1050mm
4237mm
1010mm
90m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie
Verwarmingswater voor trein
Koelwater voor de motor
Zand
3500L/2975kg
750L/670kg

geen

800L

640kg
Kastgedeelte:
Bouwer
Aanpassing
NV Anglo-Franco-Belge te la Croyere
In 1979 zijn de locs uitgerust met een vlottende cabine gebouwd te Salzinnes.
Dieselmotor:
Bouwer
Fabricatietype

Volledige massa
Werking

Inspuiting
Regeling van het vermogen
Starten van de motor

Nominaal vermogen
Omwentelingssnelheid
Cilinders : aantal
.............: schikking
.............: uitboring:
.............: loop

Inspuitdruk
Gemiddelde druk

Gemiddelde snelheid van de zuiger
Maximum koppel
General Motors (Electromotive USA)
567C
15,4ton
2 takt

Rechtstreeks
Door regeling van de snelheid
Door de hoofdgenerator
1265kW / 1720pk
835Tr/min
16
in V
216mm
254mm
84bar
6,4bar
7,1m/s
1446daNm
Overbrenging:
Bouwers Generator D12 : Electromotive USA
Tractiemotoren D19 : Smit te Slikkeveer in Nederland
Tandradverhouding 61/16
Hernummering van de reeksen 52/53 en 54
Remming:
Automatische Oerlikon rem met kraan type FV3 en verdeler LST1, vervolledigd met rechtstreekse rem Oerlikon met kraan FD1.
Regelingstelsel:
Regeling van het vermogen door elektrische bediening van snelheidsregelaar Woodward PG.
De snelheidskruk heeft 8 ritstanden.
Bedieningstoestellen met automatische waakinrichting in elke stuurpost.
De compressor Gardner&Denver WXO, met een elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L.
Wijze van werking:
Een door de dieselmotor aangedreven hoofdgenerator levert stroom aan 6 tractiemotoren die op 3voudige wijze kunnen geschakeld worden (serie-parallel,parallel en geshunteerd)
De hoofdgenerator heeft een afzonderlijke bekrachtiging, die beïnvloed wordt door een in deze bekrachtiging ingeschakelde belastingsregelaar.
Deze bestaat uit een driefasige alternator die de afkoelventilatoren voedt voor de diesel- en tractiemotoren.
Wijze van aandrijving der assen:
6 tractiemotoren met neusophanging, opgesteld in de bogies en elk een as aandrijvende door middel van een paar rechte tandwielen.
De 6 assen zijn aldus tractieassen.