Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 54 (Type 204)

Woensdag, 20 Januari, 2016 Rollend materiaal
Niet meer in dienst. Locomotief 5404 wordt bewaard door het NMBS patrimonium.
Technische gegevens
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering voor 1970
Nummering na 1970
Effectief
Aantal gebouwd bij constructie
As indeling
Massa volledig rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen
Bestendige trekkracht

Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Remgewicht goederen
.................passagiers

1955 - 5401 tot 5404 in 1957
204.001
tot 204.008
5401 tot 5408
8
52

Co'Co'
108t
18t

1035kW
123kN
245kN

120Km/H

83t
89t

Afmetingen:
Totale lengte
Breedte

Afstand tussen draaistelophanging

Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-dak

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Maximum bochtstraal
18850mm
2940mm
10300m
m
2000mm
4275mm
1050m
m
4237m
m
1010mm

90m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Verwarmingswater voor trein
Koelwater voor de motor
Zand
3500L/2975kg
750L/670kg

3900L

800L

640kg
Kastgedeelte:
Bouwer
Aanpassing
NV Anglo-Franco-Belge te la Croyere
In 1979 zijn de locs uitgerust met een vlottende cabine gebouwd te Salzinne.
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomopbrengst
Druk
OK4616 van de Vapor International Corp
780Kg/H
14bar.In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Fabricatietype

Volledige massa
Werking

Inspuiting
Regeling van het vermogen
Starten van de motor

Nominaal vermogen

Omwentelingssnelheid

Cilinders : aantal
.............: schikking
.............: uitboring:
.............: loop

Inspuitdruk
Gemiddelde druk

Gemiddelde snelheid van de zuiger

Maximum koppel
General Motors (Electromotive USA)
567C
15,4t
2 takt
Rechtstreeks

Door regeling van de snelheid

Door de hoofdgenerator

1265kW

835Tr/min

16
in V
216mm
254mm

84bar
6,4bar

7,1m/s

1446daNm
Overbrenging:
Bouwers Generator D12 : Electromotive USA
Tractiemotoren D19 : Smit te Slikkeveer in Nederland
Tandradverhouding 61/16
Hernummering van de reeksen 52/53 en 54
Remming:
Automatische Oerlikon rem met kraan type FV3 en verdeler LST1, vervolledigd met rechtstreekse rem Oerlikon met kraan FD1.
De locomotief is eveneens uitgerust met een rheostatische rem.
Regelingstelsel:
Regeling van het vermogen door elektrische bediening van snelheidsregelaar Woodward PG.
De snelheidskruk heeft 8 ritstanden.
Bedieningstoestellen met automatische waakinrichting in elke stuurpost.
De compressor Gardner&Denver WXO, met een elastische koppeling, voedt 2 vergaarbakken met een totale inhoud van 1000L.
Wijze van werking:
Een door de dieselmotor aangedreven hoofdgenerator levert stroom aan 6 tractiemotoren die op 3voudige wijze kunnen geschakeld worden (serie-parallel,parallel en geshunteerd)
De hoofdgenerator heeft een afzonderlijke bekrachtiging, die beïnvloed wordt door een in deze bekrachtiging ingeschakelde belastingsregelaar.
Deze bestaat uit een driefasige alternator die de afkoelventilatoren voedt voor de diesel- en tractiemotoren.
Wijze van aandrijving der assen:
6 tractiemotoren met neusophanging, opgesteld in de bogies en elk een as aandrijvende door middel van een paar rechte tandwielen.
De 6 assen zijn aldus tractieassen.