Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 55 (Type 205)

Zaterdag, 18 November, 2017 Rollend materiaal
Eind 2016 zijn er nog 17 in dienst bij TUC Rail.
Technische gegevens



1)Dieselmotor; 2)Hoofdgenerator + alternator; 3)Hulpgenerator; 4)Elektrische kast; 5)Koelventilatoren; 6)Stoomketel; 7)Waterverwarmer; 8)Rheostatische rem; 9)Compressor;
10)Blaasinrichting koeling voorste tractiemotoren; 11)Blaasinrichting koeling achterste tractiemotoren
12)Hoofdreservoirs; 13)Gasoliereservoir
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering voor 1970
....................na 1970
Effectief
As indeling

Massa volledig rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen
Remgewicht goederen
.................passagiers

1961/1962
205.001
tot 205.042
5501 tot 5542
42
Co'Co'

110t

18,33t

1598pk
83t
89t

Afmetingen:
Totale lengte
Breedte

Afstand tussen draaistelophanging

Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
19850mm
2900mm
10480mm
2000m
m
4535m
m
1065m
m
4250mm
1010mm
90m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Verwarmingswater voor trein
Koelwater voor de motor
Zand
4000L
750L

3000L

800L

640kg
Kastgedeelte:
Bouwer SA La Brugeoise et Nivelles
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomopbrengst
Druk

-
Omgebouwde locomotieven*
-
O.K. 4614 Vapor International Corporation
780kg/h

14bar

In de verwarmingsleiding is de stoomdruk regelbaar tot 6 bar.
Alternator 325KVA met HS gelijkrichter ACEC levert
3000V gelijkspanning. Nominaal vermogen 300kW.
Dieselmotor:
Bouwer
Fabricatietype

Volledige massa
Werking
Inspuiting
Regeling van het vermogen
Starten van de motor
Nominaal vermogen
Omwentelingssnelheid
Cilinders : aantal
.............: schikking
.............: uitboring:
.............: loop
Inspuitdruk
Gemiddelde druk
Gemiddelde snelheid van de zuiger
Maximum koppel
General Motors (Electromotive USA)
16-567C
15,4t
2 takt

Rechtstreeks
Door regeling van de snelheid
Door de hoofdgenerator
1952pk
835Tr/min
16
in V
216mm
254mm
84t
7,06bar
7,06m/s
1640,2daNm
Overbrenging:
Bouwers Hoofdgenerator D22 : Electromotive USA
Tractiemotoren D29 : ACEC/SEM (licentie GM)
Remming:
Zelfwerkende rem type Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen.
Machinistenkraan type FV4 en 2 verdelers LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem Oerlikon, kraan type FD1.
De compressor Gardner&Denver WXO, met een elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L.
Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst, ze bedienen elk afzonderlijk een bogie.
Rheostatische rem.
Bedieningstoestel:
Regeling van het vermogen door elektrische bediening van snelheidsregelaar Woodward PG van de Diesel.
Bedieningstoestellen met automatische waakinrichting in elke stuurpost.
Wijze van werking:
een hoofdgenerator aangedreven dor de Dieselmotor, voedt de 6 tractiemotoren (1 serie-parallelkoppeling, 1 parallelkoppeling en 1 shuntingsstand)
De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door een hulpgenerator.
Wijze van aandrijving der assen:
De 6 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Alle assen van de locomotief zijn motorassen.
Opmerkingen:

*Uitrusting met elektrische treinverwarming: 5505:26-6-80, 5510:17-10-79, 5515:10-1-80, 5519:20-9-96,
5523:28-8-79, 5529:14-4-80, 5531:26-2-1993, 5540:23-3-76, 5542:15-9-76

In 1996/1997 werden de TVM-locs bij ombouw voorzien van een rode band (en indien van toepassing de gele schildering): 5501:22-7-96, 5506:12-4-96, 5509:28-5-96, 5511:17-1-97, 5512:4-10-96, 5514:9-12-96.
In juni 2001 kwam de 5526 als eerste IJzeren Rijn loc op de baan met grijze vlakken.