Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 59 (Type 201)

Woensdag, 20 Januari, 2016 Rollend materiaal
Niet meer in dienst. Locomotief 201010 is bewaard door het NMBS patrimonium, 5927 en 5941is bewaard door het TSP/PFT.
Technische gegevens

 

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Effectief
As indeling
1955
201.001 - 201.055
5901 - 5955
55
Bo'Bo'
Massa:
Goederendienst
Reizigersdienst
Maximum massa per as
Nuttig vermogen

Bestendige trekkracht
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
84t
87,2ton
21,8ton
1050kW / 1428pk
167kN
196kN
120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte

Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
16180mm
2875mm
7840mm
2680mm
2345 en 2165mm
1050mm
4120mm
1118m
m
75m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
4000L / 3400Kg
750L / 670Kg

3000Kg

900Kg

400Kg
Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill, Baume et Marpent, Atelliers Metallurgique de Nivelles.
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit
Druk
-
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H
14 bar
In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6 bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Totale massa
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen

Draaisnelheid
NV Cockerill te Seraing volgens licentie Baldwin
608A
17,236 ton
4 tact Dieselmotor met overvoeding,vuldrukturbo Brown-Boveri
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van de hoofdgenerator
1280 kW / 1741pk
625 tr/min
Cilinders
Aantal
Opstelling
Boring
Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
8
verticaal in lijn
324mm
394mm
280 bar
9.85 bar
8.28 m/s
1961 daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type
ACEC - HG.471Bz - TM370DEZ (Licentie Westinghouse)
Tandwielverhouding 59/18
Remming:
Automatische Oerlikonrem met kraan FV3 en verdeler LST1, vervolledigd met rechtstreekse Oerlikonrem met kraan FD1.
De compressor Lebrun aangedreven door riemen, voedt 1 vergaarbak van 1000L.
1 handrem per stuurpost werkt in op 1 wielas van het dichtst dichtstbijzijnde draaistel.
Regelingsstelsel:
regeling van het vermogen door pneumatische bediening v.d. snelheidsregelaar Woodward Ug8 van de Dieselmotor.
Bedieningstoestellen met automatische waakinrichting in elke stuurpost.
Werkingsprinciepe:
Een door de Dieselmotor aangedreven hoofdgenerator levert stroom aan de 4 in serie-parallel geschakelde tractiemotoren. Er zijn 2 shunteringsmogelijkheden.
De bekrachtigingstroom van de hoofdgenerator wordt geleverd door een 6-polige bekrachtigingsgenerator (aangedreven d.m.v. riemen door de Dieselmotor).
Aandrijving van de wielen :
4 tractiemotoren met neusophanging, opgesteld in de bogies en elk 1 as aandrijvende d.m.v. een paar rechte tandwielen.
De 4 locomotiefassen zijn aldus tractieassen.