Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 60 - Prototype 6005 (Type 210)

Zaterdag, 18 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
Geen enkele locomotief is bewaard...
Technische gegevens



1) Dieselmotor; 2) Turbo-inblazer; 3) Hoofdgenerator; 4) Hulpgroep; 5) Elektrische kast; 6) Afkoelingsgroep
7) Alternator (hoogspanning + laagspanning); 8) Compressor; 9) Blaasinrichting voor afkoeling van de tractiemotoren
10 ) Blaasinrichting voor afkoeling van de Tractiemotoren; 11) Hoofdreservoirs
12) Gasoliereservoir; 13) Elektrische kast verwarming

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Effectief
As indeling

Massa rijklaar

Maximum massa per as

Nuttig vermogen

Bestendige trekkracht

Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
1961-62
210.005
6005
1

Bo'Bo'
84t
21t
1075kW / 1462pk
113kN
196kN
120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging

Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
17350mm
2905mm

8100mm

2800mm

4510mm

1050mm
4252mm
1010mm
90 m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Water voor koeling
Zand

2400L
590L

850L
400Kg

Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill-Ougrée te Seraing
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Spanning
Vermogen
Nominaal vermogen
Alternator
Gelijkrichters
ACEC
3000VDC
325kVA met hoogspanningsgelijkrichters
300kW
Trevelec
ACEC
Dieselmotor:
Bouwer
Type

Totale massa
Werking

Injectie

Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Draaisnelheid
ABC
6DZC-1000-166A
10,39t
4 takt, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri.
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van de hoofdgenerator
1309kW / 1780pk
1000tr/min
Cilinders
.................Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid

Maximum koppel
6
verticaal in lijn
256mm
310mm

245bar
16,41bar
10,32m/s
1250daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type Hoofdgenerator : 606 ACEC/SEM
Tractiemotoren : DN441 ACEC
Tandwielverhouding 59/18
Remming:
Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon,kraan type FD1. De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
Een antisliprem.
Bedieningstoestel:
Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Werkingsprinciepe:
Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren.
De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven).
Aandrijving van de wielen :
De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Alle assen van de locomotief zijn tractieassen.