Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 60 - 1e schijf (Type 210)

Zaterdag, 18 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1988.
Geen enkele locomotief is bewaard...
Technische gegevens



1) Dieselmotor; 2) Turbo-inblazer; 3) Hoofdgenerator; 4) Hulpgroep; 5) Elektrische kast; 6) Afkoelingsgroep
7) Stoomketel
; 8) Compressor; 9) Blaasinrichting voor afkoeling van de tractiemotoren kant stuurpost 1
10 ) Blaasinrichting voor afkoeling van de Tractiemotoren kant stuurpost 2
11) Hoofdreservoirs; 12) Gasoliereservoir; 13) Waterreservoirs
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Effectief
As indeling

Massa rijklaar

Maximum massa per as

Nuttig vermogen

Bestendige trekkracht

Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
1961-62
210.001
- 210.004 en 210.006
6001 - 6004 en 6006
5

Bo'Bo'
84t
21t
840kW / 1142pk
108kN
196kN
120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging

Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
17350mm
2905mm

8100mm

2800mm

4165mm

1050mm
4252mm
1010mm

90 m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand

2400L
590L

2500L

850L
400Kg

Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill-Ougrée te Seraing
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit

Druk
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H

14 bar. In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6 bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Type

Totale massa
Werking

Injectie

Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Draaisnelheid
NV Cockerill te Seraing
6TR240C0, later 8CO240
8,5t
4 tact, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri.
Rechtstreeks

Door snelheidsregeling

Door middel van de hoofdgenerator

1030kW / 1400pk
1000tr/min
Cilinders
.................Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid

Maximum koppel
6
verticaal in lijn
241,3mm
304,8mm

280bar
15bar

10,16m/s

983,29daNm
8 (8CO240)
verticaal in lijn
-mm
-mm
-bar
-bar
-m/s
-daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type Hoofdgenerator : 606 ACEC/SEM
Tractiemotoren : DN441 ACEC
Tandwielverhouding 59/18
Remming:
Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon,
kraan type FD1. De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
Een antisliprem.
Bedieningstoestel:
Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Werkingsprinciepe:
Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren.
De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven).
Aandrijving van de wielen :
De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Alle assen van de locomotief zijn tractieassen.