Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 60 - 2e schijf (Type 210)

Zaterdag, 18 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1985.
Locomotief 6077 en 6106 zijn bewaard door het TSP/PFT, verscheidene zouden nog in dienst zijn in Italië...
Technische gegevens

Algemeenheden:
Bouwjaar 1963-65 :
6007 - 6056
1965-66 :
6057 - 6091 + 6101 - 6115
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
210.007 - 210.091
6007 - 6091
  210.201 - 210.215
6101 - 6115
Totaal
Effectief 85 15 100

As indeling
Massa rijklaar
Maximum massa per as

Nuttig vermogen

Bestendige trekkracht

Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid

Bo'Bo'
78t
19,5t
1142pk

108 kN

196 kN

120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
17150m
2905m
9300m

2800m

3350m
1050m
4295m
1010m
90 m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
3000L
480L
3000L

850L
640Kg
Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill-Ougrée te Seraing
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit

Druk
-
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H

14 bar
In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6 bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Type

Totale massa
Werking

Injectie

Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Draaisnelheid

Cilinders : Aantal
...............Opstelling
...............Boring
...............Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid

Maximum koppel
NV Cockerill te Seraing
TH8.95SA
12t
4 tact, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri.

Rechtstreeks

Door snelheidsregeling

Door middel van de hoofdgenerator

1400pk

1000 tr/min

8
verticaal in lijn
241,3mm
304,8mm

275 bar
11,4 bar

10,16 m/s

983,29 daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type Hoofdgenerator : 606 ACEC/SEM
Tractiemotoren : DN441 ACEC
Tandwielverhouding 59/18

Remming:
Automatische rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen.
Machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
Een antisliprem.
Bedieningstoestel:
regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Werkingsprinciepe:
Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren.
De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven).
Aandrijving van de wielen :
De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Alles assen van de locomotief zijn tractieassen.