Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 60 - 2e schijf (Type 210)

Woensdag, 20 Januari, 2016 Rollend materiaal
Niet meer in dienst. Locomotief 6077 en 6106 zijn bewaard door het TSP/PFT, verscheidene zouden nog in dienst zijn in Italië...
Technische gegevens

Algemeenheden:
Bouwjaar 1963-65 :
6007 - 6056
1965-66 :
6057 - 6091 + 6101 - 6115
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
210.007 - 210.091
6007 - 6091
  210.201 - 210.215
6101 - 6115
Totaal
Effectief 85 15 100

As indeling
Massa rijklaar
Maximum massa per as

Nuttig vermogen

Bestendige trekkracht

Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid

Bo'Bo'
78t
19,5t
840 kW /1142pk

108 kN

196 kN

120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
17150m
2905m
9300m

2800m

3350m
1050m
4295m
1010m
90 m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
3000L
480L
3000L

850L
640Kg
Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill-Ougrée te Seraing
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit

Druk
-
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H

14 bar
In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6 bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Type

Totale massa
Werking

Injectie

Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Draaisnelheid

Cilinders : Aantal
...............Opstelling
...............Boring
...............Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid

Maximum koppel
NV Cockerill te Seraing
TH8.95SA
12t
4 tact, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri.

Rechtstreeks

Door snelheidsregeling

Door middel van de hoofdgenerator

1030 kW / 1400pk

1000 tr/min

8
verticaal in lijn
241,3mm
304,8mm

275 bar
11,4 bar

10,16 m/s

983,29 daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type Hoofdgenerator : 606 ACEC/SEM
Tractiemotoren : DN441 ACEC
Tandwielverhouding 59/18
Remming:
Automatische rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen.
Machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 vergaarbakken met een totale inhoud van 1000L
Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
Een antisliprem.
Bedieningstoestel:
regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Werkingsprinciepe:
Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren.
De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven).
Aandrijving van de wielen :
De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Alles assen van de locomotief zijn tractieassen.