Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 62 - 63 (Type 212)

Zaterdag, 18 November, 2017 Rollend materiaal
Eind 2016 zijn er nog 62 in dienst bij Infrabel.
Locomotief 6289 is bewaard door het TSP/PFT.
Technische gegevens:

Algemeenheden:
Bouwjaar

1961 :
1961 :
1962/63/64 :
1966 :

6391 - 6393 (Flexicoil bogies)
6201 - 6203 (BN bogies)
6204 - 6278 (BN bogies)
6279 - 6333 (BN bogies)

Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
212.101 - 212.233
6201 - 6333
212.001 - 212.003
6391 - 6393
Totaal
Effectief 133 3 136
As indeling
Massa rijklaar

Maximum massa per as

Nuttig vermogen

Bestendige trekkracht

Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Bo'Bo'
80t
Flexicoil bogies : 19,5ton; BN bogies : 20ton
855kW / 1142pk

108kN

190kN

120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
16790mm
2900m
m
9300mm
2800mm
3170m
m
1050mm
4250mm
1010mm
90m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
3000L
625L
3000L

700L

400kg
Kastgedeelte:
Bouwer S.A. La Brugeoise et Nivelles te Nijvel
Verwarmingsinrichting:  
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit
Druk
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H

14 bar. In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6 bar.
Dieselmotor:  
Bouwer
Type

Totale massa
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen

Draaisnelheid
General Motors (USA)
12-567C
11,7ton
2takt, motorspoeling door middel van mechanische blaasinrichting type Roots.
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van de hoofdgenerator
1050kW / 1428pk
835 tr/min
Cilinders
 
.................Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
12
in V
216mm
254mm

84bar
6,87bar

7,06m/s

1198,5daNm
Overbrenging:  
Bouwer - Type Hoofdgenerator : D22 General Motors
Tractiemotoren : DN44.1 ACEC
Tandwielverhouding 59/18


Remming:
Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen, met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
De compressor Gardner-Denver WXO, aangedreven met elastische koppeling, voedt 4 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
Bedieningstoestel:
regeling van het vermogen door elektrische bediening van de snelheidsregelaar Woodward PG van de Diesel.
Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Werkingsprinciepe:
Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallelgeschakelde tractiemotoren.
De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door een hulpgenerator
Aandrijving van de wielen :
De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Alles assen van de locomotief zijn tractieassen.