Lijn58.be

Diesel-Hydraulische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 64 (Type 211)

Woensdag, 20 Januari, 2016 Rollend materiaal
Niet meer in dienst. Locomotief 6406 is bewaard door het NMBS patrimonium.
Technische gegevens

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Effectief
As indeling

Massa rijklaar

Maximum massa per as

Nuttig vermogen

Bestendige trekkracht reizigers
Bestendige trekkracht goederen
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid reizigers
Maximum snelheid goederen
1962
211.001
- 211.006
6401 - 6406
6
Bo'Bo'

82t

20,5t

845kW

113kN
167kN

203kN

120Km/H
80Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte

Afstand tussen draaistelophanging

Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal

17500mm
2910m
m
8500mm
2800mm
3925mm
1050mm
4260mm
1118mm
90m

Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie motor

Smeerolie Overbrenging

Water voor verwarming

Water voor koeling

Zand
3000L
590L

220L

3000L

850L

640Kg
Kastgedeelte:
Bouwer A.B.R. Familleureux
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit

Druk
-
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H

14 bar
In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6 bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Type

Totale massa
Werking

Injectie

Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Draaisnelheid

Cilinders
: Aantal
...............Opstelling
...............Boring
...............Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid

Maximum koppel
NV Cockerill-Ougrée onder vergunning Hamilton
TH8.95SA

12 ton
4 takt, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri 320

Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van elektrische starters Bosch 18ch 12V
1030 kW / 1400 PK
1000 tr/min
8
verticaal in lijn
241,3mm
304,8mm
275 bar
11,4 bar
10,16 m/s
983,29 daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type Voith - L216rs
Remming:
Automatische rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen.
Machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
De compressor Gardner(6401)/Lebrun LA3(6402-6406), bediend door een cardanas, voedt 2 vergaarbakken met een totale inhoud van 1000L
Een handrem met schroef in elke stuurpost bedienen elk draaistel afzonderlijk.
Bedieningsinrichting:
Pneumatische bediening met automatische waakinrichting.
Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, welke de hulpmotor van de versnelling van de Diesel, en de klepcilinder voor vulling van de turbo overbrenging en de
bedieningscilinders voor omkeer en voor de gammawisselaar voedt.
Werkingsprinciepe:
Volautomatische hydrodynamische overbrenging type L216rs. Drie trappen verbinden 2 koppelomvormers en een hydrodynamische koppelaar, en bevattend in een ingebouwde
mechanisch deel, een omkeerkoppeling met 2 gangwissels, waarvan de maximum snelheden respectievelijk 82 en 120km/h bedragen.
Aandrijving van de wielen:
Aangedreven door asbruggen Mylius V20, gebouwd door Cockerill-Ougrée.
De wielassen zijn met cardanassen aan elkaar verbonden; de binnen asbrug is met de uitgangsas van de omkeerkoppeling, ingebouwd in de turbo overbrenging, verbonden.