Lijn58.be

Diesel-Hydraulische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 65 (Type 213)

Zaterdag, 18 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
Niet bewaard gebleven...
Technische gegevens



1) Dieselmotor; 2) Aanzuigfilter; 3) Knalpot; 4) Turbo-transmissie; 5) Compressor; 6) Stoomgenerator
7) Stoomgenerator; 8) Ventilator;
9) Luchtreservoir; 10) Olie warmtewisselaar voor de turbo
11) Elektrische kast; 12) Kleerkast; 13) Gasoliereservoir; 14) Radiatoren; 15) Expantievat; 16) Asbrug
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Nummering na 1982
Effectief
As indeling
Massa rijklaar
Maximum massa per as

Nuttig vermogen

Bestendige trekkracht reizigers
Bestendige trekkracht goederen

Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid reizigers
Maximum snelheid goederen

1965
213.001 - 213.006
6501 - 6506
7501 - 7506 : Zie HLM Reeks 75
6
Bo'Bo'

87,9 ton
19,750 ton
860 kW

113 kN
167 kN

191 kN

120Km/H
82Km/H

Afmetingen:
Lengte
Breedte

Afstand tussen draaistelophanging

Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
16790mm
2900mm
8500mm
2800m
m
3570m
m
1050mm
4250mm
1010mm

90 m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie motor
Smeerolie Overbrenging
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
3000 L
625 L

220 L

3000 L

700 L

400 Kg
Kastgedeelte:
Bouwer S.A. La Brugeoise et Nivelles te Nijvel
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit

Druk
-
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H

14 bar
In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6 bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Type

Werking

Injectie

Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Draaisnelheid
General Motors USA
12-567D-1
2 takt, motorspoeling door middel van mechanische blaasinrichting Roots.
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van 2 elektrische GM starters van 11kW
1075 kW, of 1462PK
835 tr/min
Cilinders
Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte

Totale massa

Injectiedruk

Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
12
in V
216mm
254mm

11,7 ton

84 bar

6,87 bar

7,06 m/s

1226 daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type Voith - L215rso
Remming:
Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen.
Machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
De compressor Gardner-Denver WXO, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst bedienen elk draaistel afzonderlijk.
Bedieningsinrichting:
Pneumatische bediening met automatische waakinrichting.
Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, welke een cilinder voedt met 8 standen (merk Westinghouse), die de controle assen van de inspuiting bedient door
tussenkomst van een stangwerk. Deze bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie.
Werkingsprinciepe:
Vol automatische hydrodynamische overbrenging type L215rso.
Drie trappen verbinden 2 koppelomvormers en een hydrodynamische koppelaar, en bevattend in een ingebouwde mechanisch deel, een omkeerkoppeling met 2 gangwissels,
waarvan de maximum snelheden respectievelijk 82 en 120km/h bedragen.
Aandrijving van de wielen :
Aangedreven door asbruggen Mylius V20, gebouwd door Cockerill-Ougrée.
De wielassen zijn met cardanassen aan elkaar verbonden; de binnen asbrug is met de uitgangsas van de omkeerkoppeling, ingebouwd in de turbo overbrenging, verbonden.