Lijn58.be Elektrische meerspanningslocomotief van de NMBS

Reeks 18

Maandag, 13 November, 2017 Rollend materiaal
Huidige toestand : 92 locomotieven in dienst, 4 in park als proefvoertuig.
Algemeenheden

Algemene kenmerken
Type
Bouwer

Bouwjaar

Indienstelling

Nummering
Effectief
As indeling
Dienstspanningen
Tractievermogen
Recuperatievermogen
Rheostatisch vermogen
Totale massa
Maximum asbelasting
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Grensprofiel
HLE 18
Siemens

2009 - 2012
2011 - 2012
1801 - 1896
96
Bo'Bo'
AC25kV 50Hz, DC3kV, DC1.5kV
bij 25kV en 3kV: 5MW (Boost 6MW), bij 1,5kV: 2,4MW
bij 25kV en 3kV: 5MW, bij 1,5kV: 2,4MW
bij 3kV en 1,5kV: 2,6MW
90t
22,5t
300kN
bij 25kV en 3kV: 200km/h, bij 1,5kV: 160km/h
UIC 505.1
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter (min - max)
Maximum bochtstraal
19580mm
3014mm

9900mm

3000mm
 
1040mm

3955mm

4278mm
4278mm
1070 - 1150mm
100m
Mechanisch gedeelte
Pneumatische remuitrusting
Automatische rem met pneumatische antislipbescherming. De verhouding tussen de elektrische rem en de pneumatische rem wordt geregeld door een gecombineerde inrichting, 'BLENDING' genoemd.
Directe rem.
Pneumatische remmen via 8 intern geventileerde schijfremmen (2 per wielstel)
Veerrem,geïntegreerd in een schijfremeenheid (1 per wielstel)
Elektrische remuitrusting 
 Recuperatierem als primaire rem
Rheostatische rem
Uitrusting voor persluchtproduktie
1 schroefcompressor Knorr die de luchtreservoirs met een capaciteit van 1000L vult (10bar).
Zuigdebiet: 2400l/min
Overbrenging trekkracht/remkracht
Motor-As: via tandwiel met een overbrengingsverhouding van 91/27, meeneeemstangen en holle as.
As-Draaistel: per geleidingsstang.
Draaistel-Kast: via draaispil en meeneemstang.
Kast-Trein: via trekhaak tot 1500kN en buffers met hydraulische schokdemping.
Primaire en secundaire ophanging Met veren en hydraulische schokdempers
Verwarming van de stuurpost Klimatisatie van Faiveley.
Elektrisch gedeelte
Tractieuitrusting
1 Oliegekoelde hoofdtransfo
Vermogen
Secundaire spanningen
>
-
6,3MVA
Tractie: 4x1850V eenfasig
Verwarming: 1x1500V eenfasig
2 watergekoelde IGBT-tractieomvormers
1e trap
>
>
Tussenliggende spanningsbus
2e trap
>
-
DC: 2 opjaagomvormers+2 omvormers voor de rheostatische rem.
AC: 2 gelijkrichterbruggen met 4 kwadranten.
DC: 2000-4200V
AC: 3400-3600V
2 driefasige wisselrichters (1 per tractiemotor)
1 driefasige hulpwisselrichter 440V
4 Tractiemotoren
Type
Doorlopend vermogen
Ophanging
-
asynchrone draaistroommotor met 2 poolparen

1,25MW
op 3 punten, volledig opgehangen aan het draaistelframe
Hulptoestellen 
2 luchtgekoelde hulptrafo's
Vermogen
Uitgangsspanning
-
100kVA
400V 3fasig
1 Ventilatormotor voor hulptrafo's
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
-
440V 3fasig
4,4kVA
1,3m³/h
1 Motor-compressor
Voedingsspanning
Vermogen
-
440V 3fasig
23kVA
4 Ventilatormotoren tractiemotoren
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
-
440V 3fasig
15,5kVA
1,8m³/s
2 Ventilatormotoren
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
voor de koeling van: olie hoofdtransfo en water van de omvormers
440V 3fasig
9,3kVA
11m³/s
1 Ventilatormotor
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
voor de machinekamer
440V 3fasig
3kVA
0.8m³/s
2 oliepompen
Voedingsspanning
Vermogen
voor de olie van de hoofdtransfo
440V 3fasen
5,7kVA
2 oliepompen
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
voor het koelwater van de omvormers
440V 3fasig
5kVA
15m³/h
1 omvormer batterijlading
Voedingsspaninng
Uitgangsspanning
Vermogen
-
440V 3fasig
110V DC
13kW
2 omvormers 110V/24V
Vermogen
-
1kW
Energievoorziening van de trein 1,5kV op net 1,5kV
3kV op net 3kV
1,5kV 50Hz op net 25kV
Batterij
Type
Nominale laadspanning
-
Pb 96V 100Ah
110V
Seinuitrusting ETCS, TBL2, TBL1+, TBL1, MEMOR, KVB
Gegevensbus locomotief MVB
Gegevensbus trein FIP