Lijn58.be Elektrische meerspanningslocomotief van de NMBS

Reeks 19 - Nieuw

Dinsdag, 18 April, 2017 Rollend materiaal
Huidige toestand : 22 locomotieven zijn in exploitatie, 2 in park als proefvoertuig.

Algemeenheden


Algemene kenmerken
Type
Nummering
HLE 19
1901 - 1924
Effectief 24
As indeling Bo'Bo'
Bouwjaar 2011 - 2012
Indienstelling 2012
Bouwer Siemens
Dienstspanningen AC25kV 50Hz, DC3kV, DC1.5kV
Tractievermogen
Recuperatievermogen
Rheostatisch vermogen
bij 25kV en 3kV: 5MW (Boost 6MW), bij 1,5kV: 2,4MW
bij 25kV en 3kV: 5MW, bij 1,5kV: 2,4MW
bij 3kV en 1,5kV: 2,6MW
Totale massa 90t
Maximum asbelasting 22,5t
Maximum trekkracht bij aanzetten 300kN
Maximum snelheid bij 25kV en 3kV: 200km/h, bij 1,5kV: 160km/h
Grensprofiel UIC 505.1
Afmetingen
Totale lengte 19580mm
Breedte 3014mm
Afstand tussen draaistelophangingen 9900mm
Afstand tussen de assen 3000mm
Afstand draaistel buffer 5000mm
Hoogte rail-buffer 1040mm
Hoogte rail-dak 3955mm
Hoogte rail-panto (gestreken) 4278mm
Wieldiameter (min - max) 1070 - 1150mm
Maximum bochtstraal 100m
Mechanisch gedeelte
Pneumatische remuitrusting
Automatische rem met pneumatische antislipbescherming. De verhouding tussen de elektrische rem en de pneumatische rem wordt geregeld door een gecombineerde inrichting, 'BLENDING' genoemd.
Directe rem.
Pneumatische remmen via 8 intern geventileerde schijfremmen (2 per wielstel)
Veerrem,geïntegreerd in een schijfremeenheid (1 per wielstel)
Elektrische remuitrusting 
 Recuperatierem als primaire rem
Rheostatische rem
Uitrusting voor persluchtproduktie
1 schroefcompressor Knorr die de luchtreservoirs met een capaciteit van 1000L vult (10bar).
Zuigdebiet: 2400l/min
Overbrenging trekkracht/remkracht
Motor-As: via tandwiel met een overbrengingsverhouding van 91/27, meeneeemstangen en holle as.
As-Draaistel: per geleidingsstang.
Draaistel-Kast: via draaispil en meeneemstang.
Kast-Trein: Kant 1: via automatische GF koppeling.
---------------Kant 2: via trekhaak tot 1500kN en buffers met hydraulische schokdemping.
Primaire en secundaire ophanging Met veren en hydraulische schokdempers
Verwarming van de stuurpost Klimatisatie van Faiveley.
Elektrisch gedeelte
Tractieuitrusting
1 Oliegekoelde hoofdtransfo
Vermogen
Secundaire spanningen

-
6,3MVA
Tractie: 4x1850V eenfasig
Verwarming: 1x1500V eenfasig
2 watergekoelde IGBT-tractieomvormers
1e trap

Tussenliggende spanningsbus
2e trap


-
DC: 2 opjaagomvormers+2 omvormers voor de rheostatische rem.
AC: 2 gelijkrichterbruggen met 4 kwadranten.
DC: 2000-4200V
AC: 3400-3600V
2 driefasige wisselrichters (1 per tractiemotor)
1 driefasige hulpwisselrichter 440V
4 Tractiemotoren
Type
Doorlopend vermogen
Ophanging
-
asynchrone draaistroommotor met 2 poolparen

1,25MW
op 3 punten, volledig opgehangen aan het draaistelframe
Hulptoestellen 
2 luchtgekoelde hulptrafo's
Vermogen
Uitgangsspanning
-
100kVA
400V 3fasig
1 Ventilatormotor voor hulptrafo's
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
-
440V 3fasig
4,4kVA
1,3m³/h
1 Motor-compressor
Voedingsspanning
Vermogen
-
440V 3fasig
23kVA
4 Ventilatormotoren tractiemotoren
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
-
440V 3fasig
15,5kVA
1,8m³/s
2 Ventilatormotoren
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
voor de koeling van: olie hoofdtransfo en water van de omvormers
440V 3fasig
9,3kVA
11m³/s
1 Ventilatormotor
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
voor de machinekamer
440V 3fasig
3kVA
0.8m³/s
2 oliepompen
Voedingsspanning
Vermogen
voor de olie van de hoofdtransfo
440V 3fasen
5,7kVA
2 oliepompen
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
voor het koelwater van de omvormers
440V 3fasig
5kVA
15m³/h
1 omvormer batterijlading
Voedingsspaninng
Uitgangsspanning
Vermogen
-
440V 3fasig
110V DC
13kW
2 omvormers 110V/24V
Vermogen
-
1kW
Energievoorziening van de trein 1,5kV op net 1,5kV
3kV op net 3kV
1,5kV 50Hz op net 25kV
Batterij
Type
Nominale laadspanning
-
Pb 96V 100Ah
110V
Seinuitrusting ETCS, TBL2, TBL1+, TBL1, MEMOR, KVB
Gegevensbus locomotief MVB
Gegevensbus trein FIP