Lijn58.be Elektrische meerspanningslocomotief van de NMBS

Reeks 19(Ex2130)

Woensdag, 1 Maart, 2017 Rollend materiaal
Huidige toestand : terug omgebouwd naar 2130 eind 1999.

Technische gegevens In 1993-1994 werd loc 2130 in Salzinnes omgebouwd.
De thyristorsturing en de motoren werden vervangen door vierfasige asynchrone motoren, gevoed door twee driestapstransformatoren, waarbij de GTO-thyristortechniek toegepast wordt.
Dit werd gedaan om deze GTO-thyristor techniek uit te proberen.
Eerder uitgevoerde tests met een Franse "Sybic"-loc en een Spaanse AVE-loc gaven niet de gewenste resultaten, dus werd geopteerd om de goede eigenschappen van beide machines samen te brengen in de loc 2130.
Deze loc werd omgenummerd tot enige loc van Reeks 19: 1901.
Na uitvoerige tests met deze machine, werd, op basis van de resultaten, een nieuwe reeks locomotieven besteld in 1996 zijnde de Reeks 13.
Eind 1999 reed de 1901 de CW van Salzinnes binnen om op 26/10/2001 in haar originele toestand ‘2130’ tevoorschijn te komen.
Algemene kenmerken
Bouwjaar
Ombouw naar de 1901
Nummering
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanning
Doorlopend vermogen
Massa ritklaar
Maximum asbelating
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid trein
Maximum snelheid alleen
Grensprofiel
1986 als 2130
AC Salzinnes in 1993-94
1901
1
Bo'Bo'
B&N Nivelles
3kVDC en 25kVAC/50Hz
4500kW
88ton
22ton
280kN
160km/h
120km/h
UIC
Afmetingen

Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)Wieldiameter

18650 mm
2910mm

9000mm

2900mm
4825mm
1060mm
3600mm
4220mm

1250mm

Mechanische kenmerken

Doorlopen bochtstraal
Draaistel met lage traktiestangen
Ophanging primair
Ophanging secundair

Rembediening

100m
BN-Acec
Winterthur
Flexicoil
Oerlikon

Remming

Automatische rem bij dienst en rechtstreekse rem bij rangeringen.
Noodrem werkend op de automatische remleiding.
Recuperatierem bij 3kV en 25kV/50Hz
De automatische rem bevat het regime Goederen, Reizigers en Hoge druk, met 2 druktrappen.
De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Oerlikon FV4
De lokomotief is voorzien van een anti-sliprem.
2 compressoren Wabco type 242VB79, die 2 reservoirs voeden met totale inhoud van 1000L.
In elke stuurcabine is een schroefrem voorzien, die aangrijpt op de 4 remeenheden van een draaistel.

Verwarming

In elke stuurcabine met elektrische verwamingsbatterij met luchtblazer.

Opmerking

Traktieuitrusting
Bouwer
Acec Charleroi

Type

Twee driefazige traktie omvormers gestuurd door een ingebouwde computer voeden elk 2 parallelgeschakelde asynchrone motoren.
Tractiemotoren
Type
Aantal

Doorlopend vermogen

Ophanging

AM114D
4
1125kW
Integraal, elastisch op 3 punten
Overbrenging
Type
Aandrijving:
Federantrieb
Overbrengingsverhouding
Elastisch
BBC

116/31 - 3,742
Transformator
Bouwer
Vermogen
GEC Alsthom
6493KVA
Secundaire spanningen
Traktie A
Traktie B
Verwarming
Oliepomp
2355V (3780KVA)
1178V (1890KVA)
1548V (811KVA)
236V (12KVA)
Gelijkrichters  
2 gelijkrichters in serie leveren een spanning van 3KV aan de hakkers en statische omvormers
Traktie A
: gelijkrichter met diodes
Traktie B :
gelijkrichter met thyristoren
Hulptoestellen
Twee spanningshakkers
Voeden de hulpomvormers
Vermogen
Uitgangspanning
Max. geleverde stroom
-
83KVA
525V
220A
Drie hulpomvormers
Voeden de ventilatoren, compressoren en lading batterij
Vermogen
Uitgangspanning
-
-
40KVA
380V / 50Hz
Motor-Ventilatoren
Aantal
Type
Voedingspanning
Totaal geplaatst vermogen
10
Asynchrone
380V / 50Hz
50kW
Motor-compressor
Type
Voedingspanning
Vermogen
asynchrone
380V / 50Hz
2x14.4KVA
Treinverwarming
3kV
3kV
1,5kV / 50Hz
op net 3kV
op net 25kV / 50Hz (HV M4)
op net 25kV / 50Hz
Batterij
Type
Laadspanning
Vermogen
Nife MD8
110V
75Ah