Lijn58.be Elektrische meerspanningslocomotief van de NMBS

Reeks 29 (Traxx F140 MS2)

Woensdag, 15 November, 2017 Rollend materiaal
Huidige toestand : 5 locomotieven in dienst.
Deze locomotieven worden gehuurd.
 
Algemeenheden

 


Algemene kenmerken
Bouwjaar
Indienstelling

Nummering
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanningen
Tractievermogen
Remming
Totale massa
Maximum asbelasting
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Grensprofiel
2007-2008-2009
2009

2901 - 2905
5
Bo'Bo'
Bombardier (TRAXX F140 MS2)
DC3kV, DC1.5kV, AC25kV 50Hz, 15kVAC 16 2/3Hz
bij 15/25kVAC en 3kVDC: 5,6MW, bij 1,5kVDC: 4MW
bij 15/25kVAC : 5,6MW, bij 1,5kV/3kVDC: 2,6MW
86t
21,5t
300kN
160km/h
UIC 505.1
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter

Maximum bochtstraal
18900mm
3079mm
10390mm
2600mm
4255mm
1040mm
4215mm
4270mm
1250mm
100m
Mechanisch gedeelte
Uitvoering rem
Op het wiellichaam geflensde schijven.
Remeenheid KNORR opgehangen aan de frame uiteinden.
Eén veervastzetrem per as.
Pneumatische rem bediening volgens UIC fiche 541-03
Automatische persluchtrem.
Elektropneumatische bediening met SAFI-aanvulling of blokkerend remalarm.
Diagnose werking automatische rem geïntegreerd in het algemene systeem van de locomotief.
Rechtstreekse rem van de locomotief.
Antiwielblokkering.
Veervastzetrem, één per as met pneumatische lossing.
Noodremming: trekkracht opgeheven en snelspuien van de automatische remleiding.
Electrodynamische remming
Recuperatieremming, begrensd tot 150kN en 2,6MW DC
Weerstandsremming, begrensd tot 150kN en 2,6MW DC
Draaistel
Frame: gelaste constructie bestaande uit 2 langsliggers,een hoofdraagbalk met ophanging van de 2 tractiemotoren.
2 kopbalken met de remeenheden die de tractie- en remkrachten via een trakstang doorgeven.
Secundaire ophanging
2x2 schroefveren principe "flexicoil"
Primaire ophanging
2 schroefveren verbonden met het draaistel via een stang.
Elektrisch gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwer Bombardier
Type Eén startuitrusting per draaistel, 2 tractiemotoren IGBT-technologie.
1e trap
>
2e trap
DC: Hakker
AC: 4 kwadranten brug
Driefasige omvormer
Tractiemotor met vertragingsdrijfwerk en neusophanging rustend op een canonbox rond de as
Type
Pmax
Nmax
Aantal
MITRAC DR 3600N 4polig
1428kW
3871 t/min
4
Transformator, filtersmoorspoel en inductieweerstanden.
Opgehangen aan het locomotiefframe tussen de draaistellen, gekoeld door 2 afzonderlijke kringen.
Koelvloeistof = polyolester
Hulptoestellen
2 Hulpomvormers van 180kVA elk
Nominale ingangsspanning
Minimale uitgangsspanning
CVS1
CVS2
>
420V
460V/60Hz variabel
voedt de gebruikers die een variabele frequentie gebruiken.
voedt de gebruikers die een vaste frequentie en een constante spanning gebruiken.
Motor-compressor
Motor-ventilator tractiemotoren
Motor-ventilator omvormer voor hulptoestellen
Motor-ventilator voor koeltoren
Motor-ventilator voor remweerstand
-
4x2m³/s
2x0.3m³/s
2x5.6m³/s
1x9m³/s
Pompmotor 2
Klimaatregeling van de stuurpost  
Batterijvoeding 110V, Onderhoudsvrije batterijen.
Persluchtproductie
Olievrije compressor met 4 luchtgekoelde tweetrapscilinders
Debiet
Snelheid
-
-
2400l/min
1750t/min
Veiligheidsuitrusting en radio
...in Frankrijk