Lijn58.be

Diesel-Hydraulische Rangeerdiesel van de NMBS

Reeks 71 (Type 271)

Zaterdag, 18 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1976.
Lokomotief 7103 wordt bewaard door het TSP/PFT.
 
Technische gegevens




1)Motor SEM6B35; 2)Turbo overbrenging Voith; 3)Omkeer-reductor Mylius; 4)Startflessen
5)Warmtewisselaar; 6)Afkoelgroep Voith; 7)Oliefilter; 8)Compressor; 9)Waterpomp
10)Dynamo; 11)Gasoliereservoirs; 12)Hoofdreservoirs; 14) Expantievat
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1956
271.001
- 271.005
7101 - 7105
5
D
82,5 ton
-
550 kW
452 kW
23,1 ton
50 Km/H
- t
- t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
11532 mm
2950 mm
nvt
1600 mm
nvt
1050 mm
4070 mm
1262 mm
80 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3900 l
340 l
240 l
- l
400 l
800 kg
Kastgedeelte:
Bouwer Baume & Marpent
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starten van de motor
-->
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
SEM
6B3S
4 takt overvoed door blaasturbo Brown Boveri VTR250
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Pneumatisch door middel van 2 luchtdrukflessen op 30bar, die gevoed worden door een compressor Nova21NS
550 kW
680 tr/min
380 tr/min
Cilinders
Aantal
Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
6
Vertikaal in lijn
270mm
360mm
14,5 ton
240 bar
8,05 bar
8,16 m/s
774 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland
Hydraulisch
Remming:
Rechtstreekse rem Oerlikon, en automatische rem Westinghouse, met tripleklep LUL en remkranen van de types FD1 en FD4.
De compressor is van het type Lebrun LA6 aangedreven door middel van riemen.
Hij voedt 4 reservoirs met een inhoud van 210L elk.
Bedieningsinrichting:
Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.
De bedieningshandwielen bevelen een versnellingsklep dewelke op haar beurt bedient:
-De versnelingsservomoter van de Diesel
-De cilinder van de vullingsklep van de turbo overbrenging.
Het bedieningshandwiel kan 5 standen innemen.
Werkingsprinciepe:
De turbo overbrenging Voith heeft 3 trappen van snelheid, verwezenlijkt door 2 koppelomvormers en een hydraulische koppelaar.
De omkeer-reductor Mylius WB217H omvat:
-Een inrichting voor het omkeren van de rijrichting.
-Een stel tandwielen voor het aandrijven van de valse as.
Aandrijving van de assen:
Het stangenstel omvat 2 krukken op de valse as van de omkeerreductor en omvat 8 stangen.