Lijn58.be

Diesel-Hydraulische Rangeerdiesel van de NMBS

Reeks 81 (Type 261)

Zondag, 19 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1980.
Niet bewaard gebleven.
 
Technische gegevens

 

 


1)Diesel motor; 2)Hydraulische versnellingskast; 3)Omkeer-reduktor; 4)Compressor
5)Kruk met valse as; 6)Radiator; 7)Ventilator; 8)Hoofdreservoir; 9)Gasoilreservoir
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid lijn
Maximum snelheid rangeer
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1961
261.001 - 261.003
8101 - 8103
3
C

55,6 ton
-
496 kW
408 kW
178,5 kN bij rangering ; 100 kN bij baanregime
60Km/H
30Km/H
- t
- t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
10450 mm
3024 mm
nvt
1800/2750 mm
nvt
1050 mm
4162 mm
1262 mm
80 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 l
- l
- l
- l
250 l
270 kg
Kastgedeelte:
Bouwer N.V. Cockerill-Ougrée te Seraing (Luik)
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
N.V. Cockerill-Ougrée te Seraing (Luik)
12V175CO
4 takt
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Startmotor Bosch
496 kW
1800 tr/min
Cilinders
Aantal
Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
12
in V op 60°
175 mm
175 mm
3,9 ton
125 bar
6.68 bar
10,5 m/s
268,57 daNm
Overbrenging:

Bouwer
Type
Aard

Voith (Heidenheim - Duitsland
L 37 z Ub met omkeer-reduktor Cockerill.
1 hydraulische koppelomvormer en 2 hydraulische koppelingen.

Werkingsprinciepe:
De turbooverbrenging Voith met 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en
2 koppelingen.
De omkeer-reductor Cockerill omvat:
-een ritomschakelaar.
-een gangwisselaar voor rangeerdienst en baandienst.
Aandrijving van de assen:
Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de omkeer-reductor en 8 stangen.
Remming:
Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan type FD1.
Automatische rem Oerlikon met machinistenkraan FV3b en verdeler LST1.
Compressor Westinghouse 242VBZ met een debiet van 200l/min, voedt een reservoir van 800L.
De handrem is een schroefrem die ingrijpt op 1 as.
Bedieningsinrichting:
Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met een dodemansinrichting.
De versnellingshandwielen stellen een versnellingsklep in werking. Deze voedt de servomotor van de versnelling
van de Diesel, de cilinder van de vulklep der turbo-overbrenging en de cilinders voor de bediening der omzetting en gangwissel.
Het versnelllingshandwiel kan 5 standen innemen.