Lijn58.be

Diesel-Hydraulische Rangeerdiesel van de NMBS

Reeks 74

Zondag, 19 November, 2017 Rollend materiaal
Eind 2016 zijn er nog 2 in dienst als zwaar werkplaats materieel.
Verscheidene locs zijn bewaard door verschillende verenigingen.
 
Technische gegevens

 


1)Dieselmotor; 2)Overvoedingturbine; 3)Turbooverbrenging; 4)Keerkoppeling
5)Kruk met valse as; 6)Afkoelgroep; 7)Hoofdreservoirs; 8)Compressor; 9)Generatoren
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1977
7401 - 7410
10
C

59 ton
20t / 19t / 20t
550 kW
450 kW
145 kN
60Km/H
56t
57t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
11404mm
1350 mm
nvt
1800/2750 mm
nvt
1050 mm
4280 mm
1262 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 L
500 L
220 L
200 L
650 L
480kg
Kastgedeelte:
Bouwer BN-CFC 7401 - 7410
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
ABC te Gent
6 DXC
4 takt overvoed, motor voorzien van 1 turbo blazer Brown-Boveri VTR200
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter Bosch type AL/FTB 22/72
550 kW
750 tr/min
400 tr/min
Cilinders
Aantal
Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
6
Vertikaal in lijn
242mm
320mm
9,2 ton
205 bar
10,23 bar
8 m/s
702 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
-->
Voith (Heidenheim - Duitsland)
Turbo-overbrenging Voith L217U
Cockerill keerkoppeling met één snelheidsgamma
Werkingsprinciepe:
De Voith turbo transmissie heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van 2 koppel omvormers en 1 hydraulische koppelaar.
De Cockerill keerkoppeling omvat:
Een inrichting voor het omkeren van de rijrichting
1 stel rechte tandwielen zorgen voor het snelheidsgamma van 60Km/H.
1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as.
Aandrijving van de assen:
Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling en 6 stangen.
Bediening:
Locs 7401 tot 7408 zijn uitgerust met een automatische afdstandbediening Krauss-Maffei.
Alle locs zijn uitgerust met een elektrische afstandsbediening om in dubbel traktie te kunnen rijden.
Remming:
Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen Fd1 en FV4.
De compressor is van het type Westinghouse 242 VBZ door riemen aangedreven.
Hij voedt 2 reservoirs, elk met een inhoud van 500 liter.
Locs 7401 tot 7408 zijn uitgerust met een direkte remkraan - type FDS
Bedieningsinrichting:
Dubbele elektro-pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.
Afhankelijk van de positie van het versnellingshandwiel, verkrijgen we door een regelaar een variabele luchtdruk die een servomotor voedt voor het versnellen van de dieselmotor,
en die de vullingsklep voedt van de turbo-transmissie.
Het versnellinswiel kan 5 standen innemen.