Lijn58.be

Diesel-Hydraulische Rangeerdiesel van de NMBS

Reeks 84 (Type 250.0/250.1)

Zondag, 19 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2005.
Meerdere lokomotieven zijn bewaard door verenigingen.
 
Technische gegevens

 


1)Dieselmotor; 2)Vuldrukturbo; 3)Hydraulische transmissie; 4)Omkeer-reductor; 5)Kruk met valse as
6)Radiatoren; 7)Ventilator; 8)Aanzetreservoirs; 9)Hoofdreservoir; 10)Waterpomp
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Aantal eenheden gebouwd
1955 / 56
250.001 - 250.025
8401 - 8425
25
1962 / 63
250.101 -- 250135
8426 - 8460
35
Totaal
60
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid lijn
Maximum snelheid rangeer
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
C
54,2 ton
-
405 kW
330 kW
133 kN
50 Km/H
30 Km/H
59 t
-t
C
55,8 ton
-
405 kW
330 kW
137 kN
50 Km/H
30 Km/H
59 t
-t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
Type 250.0 : 10150 mm; Type 250.1 : 10650mm)
2930 mm
nvt
1800/2750 mm
nvt
1050 mm
3775 mm
1262 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 L
360 L
220 L
50 L
575 L
600 kg
Kastgedeelte:
Bouwer Type 250.0 : Baume et Marpent à Morlanwelz
Type
250.1 : SA ABR te Familleureux
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor

Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Anglo-Belgian Company Gent
6DUS
4 takt overvoed, motor voorzien van turboblazer Brown-Boveri
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Pneumatisch door middel van 2 cilinders van 30 bar, gevoed door een compressor Nova 21NS
405 kW
680 tr/min
400 tr/min
Cilinders
Aantal
Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
6
Vertikaal in lijn
242mm
320mm
9 ton
250 bar
8,25 bar
7,25 m/s
569 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
-->
Voith (Heidenheim - Duitsland)
Turbo-overbrenging Voith L37U
Keerkoppeling / vertrager Mylius type SWB37
Werkingsprinciepe:
De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppel omvormer en 2 hydraulische koppelaars.
De keerkoppeling / vertrager Mylius omvat :
Een inrichting tot het omkeren van de rijrichting of keerkoppeling
2 stellen rechte tandwielen die het snelheidsgamma van 33 en 50Km/H bepalen.
1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as.
Aandrijving van de assen:
Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen.
Remming:
Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen FD1 en FV3.
De compressor is van het type Arpic HS96 (later vervangen door Westinghouse 242VBZ) door riemen aangedreven.
Hij voedt 1 reservoir, met een inhoud van 800 liter.
Bedieningsinrichting:
Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.
Het bedienings-handwiel beveelt een centrale versnellingsklep die op haar beurt bedient:
-de versnelingsservomotor van de dieselmotor;
-de cilinder van de aanzetklep van de hydraulische transmissie;
-de cilinders voor de verandering van de ritrichting en de snelheidsregimes.
Het versnellingswiel kan 4 standen innemen.