Lijn58.be

Diesel-Hydraulische Rangeerdiesel van de NMBS

Reeks 91 (Type 230.1)

Vrijdag, 17 Februari, 2017 Rollend materiaal
Enkelen zijn nog in dienst bij sommige werkplaatsen als zwaar materiaal, Enkele zijn bewaard bij verschillende verenigingen.
 
Technische gegevens


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Nummering vanaf 1974-1980
Effectief
As indeling
1963
230.101 - 230.150
9111 - 9160
-
50

B
1961
230.001 - 230.010
9001 - 9010
9101 - 9110
10
B
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Voortdurende trekkracht
Maximum snelheid Baandienst
Maximum snelheid Rangeerdienst
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
247 kW
220 kW
98 kN
96 kN in 1e gang; 46 kN in 2e gang
25 Km/H in 1e gang; 35 Km/H in 2e gang
45 Km/H in 1e gang; 40 Km/H in 2e gang
- ton
30 ton
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
6626 mm (8055 mm voor de verlengde versies)
2780 mm
nvt
1900 mm
1760 mm vooraan; 1725 mm achteraan
1050 mm
3257 mm
920 mm
25 m
Massa:
Rijklaar
Maximum massa per as
33,8 ton (35 ton voor de verlengde versies)
-
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
360 l
- l
36 l
- l
170 l
100 kg
Kastgedeelte:
Bouwer ABR : 9111-9135; BN : 9136-9160
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominaal toerental
Maximum toerental
Traagloopsnelheid
GM
12V71N
2 takt, mechanische luchttoevoer type Blower
Rechtstreeks
Door inspuitregeling
Elektrische starter Delco-Remy, type 250
247 kW
1800 tr/min
2100 tr/min
650 tr/min
Cilinders
Aantal
Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
12
In V
108mm
127mm
1,675 ton
- bar
6 bar
7,62 m/s
- daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Esco power
Koppelomvormer "Twin Disc" met vrij wiel
Werkingsprinciepe:
Een koppeling met pneumatische bediening verbind de motor met de primaire as van de koppelomvormer met 3 snelheidstrappen.
De secundaire as staat in verbinding met de omkeer-reductor dewelke bevat: Een ritomschakelaar
2 rechte tandwielstellen, welke de snelheid van de gammawisselaar bepalen.
Recht tandwielstel, welke de valse as aandrijft.
Remming:
Rechtstreekse rem type Oerlikon gecombineerd met een omkeerder ABV1, met machinistenkraan type FD1.
De compressor van het type Westinghouse 242VBZ door de dieselmotor aangedreven voedt 3 reservoirs met een totale inhoud van 600 liter.
Een handrem bedient door een handwiel werkt op een wiel van iedere as.
Bedieningsinrichting:
Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting.
Aandrijving van de assen:
Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as en 4 stangen De 2 assen zijn motorassen.
Opmerkingen:
Een UIC-bufferbalk (verlengde bufferbalk) kregen de: 9116, 9126, 9129, 9130, 9133, 9135, 9136, 9137, 9138, 9139, 9144, 9146, 9148, 9155, 9156, 9158 en 9160, waarna deze 35 ton zwaar en 8055 mm lang werden.

9123 'HALDIS' in de nieuwe huisstijl en voorzien van een luchtdroger voor het rangeren van de MR08 'Desiro'