Lijn58.be Elektrische Motorrijtuigen van de NMBS

Reeks 00, type 50

Zondag, 5 November, 2017 Rollend materiaal
Huidige status : Deze motorrijtuigen zijn buiten dienst. Stel 027 is bewaard.
 
Beschrijvende fiche



Algemeen
Bouwjaar
Type
Nummering origineel
Nummering na 1953
Nummering na 1970
1950
MR 50
22 - 46
228.010 - 228.034

010 - 034
Effectief bij levering 25
As indeling, kast
Totale lengte
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-koppeling
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto
Wieldiameter
Eénuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum bochtstraal
Massa
A1-1A + A1-1A, Tweeledig
44402mm
Bx : 21962mm; ABDx : 21710mm
2955mm
Bx : 15112mm; ABDx : 14860mm
2550mm
3400mm
3930mm
4635mm
1010mm
totaal : 1000pk; Specifiek : 8,98pk/ton
130km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 57cm/sec²
306kg
125m
ledig : 93ton; beladen : 117ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers
La Brugeoise - Nicaise et Delcuve
Type MR50 - Bij levering
Aantal plaatsen
B
C
Staanplaatsen
CBx

CDx

Totaal    
Type MR50 - Na ombouw in 19xx
Aantal plaatsen
Zitplaatsen
Staanplaatsen
1e klasse
32
25
2e klasse
138
75 (105)
Totaal 57 213 (243)
Remming
Rechtstreekse rem met kraan W.
Autovariabele rem met centifugaal regelaar.
Klimatisatie
Vermogen
Alleen luchtverwarming met elekrtische radiatoren
-kW
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers ACEC Charleroi - SEM Gent
Aandrijvingssysteem
Nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren, systeem JH
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eénuurvermogen
Doorlopend vermogen
Ophanging
zelfventilerend
4
250pk
210pk
neusophanging
Aslagers van de motor
Met gladde kussenblokken en smeerkussens.
Overbrenging
Met vaste tandwielen, éénzijdig
Tandwielverhouding 2,54 (61/24)
Hulptoestellen
Motor-compressor - Groep
Type motor
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
3kVDC
ACEC
2 met enkel effect
2
7bar
540l/min
Ladingsgenerator batterij
Spanning
Stroom
72/105V
55A
Accumulatorenbatterijen
Type
Aantal
Vermogen
Cadmium-Nikkel
60 elementen
120Ah
Opmerkingen
Op 15 augustus 1974 ontspoorden de 012 en 021 nabij de brug bij Luttre-Pont-à-Celles. Beide stellen werden geschrapt, het BD-rijtuig van de 012 werd gebruikt bij herstel van de beschadigde 028, waarvan de BD gesloopt werd. Bizar genoeg was het juist deze 028 die het volgende slachtoffer werd, na op 18 maart 1983 in het station van Charleroi Sud uitgebrand te zijn. Begin jaren negentig begon de afvoer van deze stellen. In april 1995 werden de laatste stellen afgevoerd.