Lijn58.be Elektrische Motorrijtuigen van de NMBS

Reeks 00, type 56 ("Budd')

Zondag, 14 Januari, 2018 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2000.
Enkele stellen zijn verkocht aan Italië, waarvan er sommige terug in dienst zijn...Niet bewaard.
 

Beschrijvende fiche De 130 te Schaarbeek



Algemeen
Bouwjaar
Type
Nummering origineel
Nummering na 1970
Effectief bij levering
1956
MR 56
228.129 - 228.150

129 - 150
22
As indeling, kast
Totale lengte
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-koppeling
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto
Wieldiameter
Eénuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum bochtstraal
Massa
A'1'1'A' + A'1'1'A' , Tweeledig
45280mm
22272mm
2955mm
15250mm
2500mm
3575mm
3804mm
4400mm gestreken
1010mm
totaal : 735kW; Specifiek : 7,27kW/ton
130km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 48,5cm/sec²
332kg
125m
ledig : 79,5ton; beladen : 101,5ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers
La Brugeoise, Nicaise et Delcuve
Type MR56 - Bij levering
Aantal plaatsen
Zitplaatsen
Staanplaatsen
1e klasse
28
18
2e klasse
143
50
Totaal 46 193
Remming
Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan FD1
Autovariabele rem Oerlikon met elektrische centifugaal regelaar, rechtstreeks inwerkend op de motoras
Acclimatisatie
Vermogen
Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren
-kW
Elektrisch Gedeelte
Traktieuitrusting
Bouwers ACEC Charleroi - SEM Gent
Aandrijvingssysteem
Nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren, systeem JH
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eénuurvermogen
Doorlopend vermogen
Ophanging
zelfventilerend
4
185kW
155kW
neusophanging
Aslagers van de motor
Met gladde kussenblokken en smeerkussens.
Overbrenging
Met vaste tandwielen, éénzijdig
Tandwielverhouding 3,73 (56/15)
Hulptoestellen
Motor-compressor - Groep
Type motor
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
3kVDC
Acec
2 met enkel effect
2
7bar
540l/min
Ladingsgenerator batterij
Spanning
Stroom
100V
50A
Accumulatorenbatterijen
Type
Aantal
Vermogen
Cadmium-Nikkel
60 elementen
120Ah

Opmerkingen
-De volgende stellen werden in Italië aan deze maatschappijen verkocht, en worden deels terug ingezet :
In 1998 aan LFI: 142, 144, 149 
In 1998 aan SATTI: 133, 145, 148
In 1999 aan FAA: 129, 130, 132, 136, 139-141, 146, 147 en 150  
In 2000 aan ADTranz: 134, 135, 137, 143