Lijn58.be Elektrische Motorrijtuigen van de NMBS

Reeks 08, types 75-76-77 en 75m

Dinsdag, 18 April, 2017 Rollend materiaal
Huidige status : 37 motorrijtuigen in exploitatie en 8 in park wegens modernisering.
 
Beschrijvende fiche

MR75 in originele kleurstelling

MR75 met andere frontlichten en verwijderde nooddeur voor de bestuurden

MR75 met originele frontlichten en nooddeur voor de bestuurder




 

Algemeen
Bouwjaar
Type
Nummering
1975
MR75
801 - 820
1976
MR76
821 - 832
1997
MR77
833 - 844
Totaal  
Effectief 20 11 11 42
As indeling, kast 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2', 4 ledig
Totale lengte 99028mm
Totale lengte 1 deel 24750mm ADx en Bx rijtuig
23690mm B middenrijtuigen
Breedte ....mm
Afstand tussen draaistellen 13700mm bij alle rijtuigen
Afstand tussen de assen 2500mm ADx en Bx rijtuig
2670mm B middenrijtuigen
Afstand draaistel-koppeling 4505mm
Hoogte rail-dak 3945mm
Hoogte rail-panto 4392mm
Wieldiameter 1010mm
Eénuurvermogen totaal : 1535kW
Specifiek : 5,97kW/t
Maximum snelheid 140km/h
Maximum versnelling op horizontale baan tussen 0 en 50km/h 47cm/sec²
Tarra per reiziger 451kg
Minimum bochtstraal 125m
Massa ledig : 220ton; beladen : 257ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers
La Brugeoise et Nivelles
Type MR75
MR76
MR77
 
Aantal plaatsen
A
B
Staanplaatsen
ADx
56
0
20
B(panto)
0
103
40
B
0
103
40
Bx
0
96
40
Totaal
56
302
140
Totaal 76 143 143 136 498
Aantal plaatsen na modernisering
A
B
Staanplaatsen
ADx
56
0
20

B(panto)
0
100
40

B
0
113
40
Bx
0
99
40
Totaal
56
312
140
Totaal 76 140 153 139 508
Remming
Rechtstreekse elektropneumatische rem met machinistenkraan Oerlikon type FVEL5.
Schijfrem op bogie.
Klimatisatie Alleen luchtverwarming
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers ACEC Charleroi
Aandrijvingssysteem
Thyristoren, elektronisch bestuurd.
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eénuurvermogen
Doorlopend vermogen
zelfventilerend
8
190kW
170kW
Ophanging
Neusophanging
Aslagers van de motor
Met rollagers Timken (cannon-box)
Overbrenging
Met vaste tandwielen, éénzijdig
Tandwielverhouding 3,38 (71/21)
Hulptoestellen
Motor-compressor - Groep
Type motor
Vermogen
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
CT10 - 3kVDC
7,36kW
241VB
4 met enkel effect
2
9bar
770l/min
Motor - alternator - gelijkrichtgroepen voor de modernisering
Type
Dubbelankermotor
Spanning
Vermogen
Alternator
Spanning
Stroom
Vermogen
Krupp
N23
3kVDC
25kW
G23 3 fazig
66V
209A
23,8kVA
Statische omvormer in het B rijtuig met panto na modernisering
Ingangsspanning
Uitgangspanningen

3/1,5kVDC
72VDC; 26kW
220VAC/50Hz; 18kW
Statische omvormer in het B rijtuig zonder panto na modernisering
Ingangsspanning
Uitgangspanningen
3/1,5kVDC
72VDC; 7,2kW
Accumulatorenbatterijen voor de modernisering
Type
Aantal
Vermogen/Spanning
Cadmium-Nikkel
60
175Ah/90V (SAFT)
Accumulatorenbatterijen in het B rijtuig met panto na modernisering
Type
Aantal
Vermogen/Spanning
Cadmium-Nikkel
72
270Ah/72V