Lijn58.be Elektrische Motorrijtuigen van de NMBS

Reeks 03, types 80-82-83 en 80m 'Break'

Dinsdag, 18 April, 2017 Rollend materiaal
Huidige status : 139 motorrijtuigen zijn in exploitatie.
 
Beschrijvende fiche

De MR80 was origineel tweeledig. De middenkast werd later bijgevoegd.
De Break voorzien van de MEMLING kleurstelling
De gemoderniseerde Break voorzien van de nieuwe huisstijl...


 

Algemeen
Bouwjaar tweeledig
Bouwjaar tussenrijtuig

1991 - 1993
1980

1982

1983

 
Type
Nummering
MR 80
301 - 335
MR 82
336 - 370
MR 83
371 - 440
Totaal
Effectief 35 35 70 140
As indeling, kast :
bij constructie 1980 - 1983
met middenrijtuig 1991
Bo'Bo'+2'2' - tweeledig
Bo'Bo'+2'2'+2'2' - drieledig
Totale lengte bij constructie 1980 - 1983
met middenrijtuig 1991
50150mm
76160mm
Totale lengte 1 deel 25075mm Bx en ABDx rijtuig
24950mm B middenrijtuig
Breedte ....mm
Afstand tussen draaistellen 18200mm Bx en ABDx rijtuig
18110mm B middenrijtuig
Afstand tussen de assen 2800mm Bx en ABDx rijtuig
2560mm B middenrijtuig
Afstand draaistel-koppeling 3625mm
Hoogte rail-dak 4190mm
Hoogte rail-panto 4392mm
Wieldiameter motorwielen : 1010mm
loopwielen : 950mm
EĆ©nuurvermogen totaal : 1400kW
Specifiek : 7,9kW/t
Maximum snelheid 160km/h
Maximum versnelling op horizontale baan tussen 0 en 50km/h 54cm/sec²
Tarra per reiziger 450kg
Minimum bochtstraal beladen : 125m; ledig : 90m
Massa ledig : 152ton; beladen : 177ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers
Construction Ferroviaries et Metallique
Tusenrijtuig : BN, Bombardier
Bekleding : CW Mechelen
Aantal plaatsen tweeledig
A
B
Staanplaatsen
Bx
0
99
30
ABDx
32
40
24
Totaal
32
139
54
Totaal 129 96 225
Aantal plaatsen drieledig
A
B
Staanplaatsen
Bx
0
99
30
B
0
83
30
ABDx
32
40
24
Totaal
32
222
84
Totaal 129 113 96 338
Aantal plaatsen drieledig gemoderniseerd
A
B
Staanplaatsen
Bx
0
-
-
B
0
-
-
ABDx
32
-
24
Totaal
32
216
94
Totaal       342
Remming
Automatische rem, geregeld door EP centrale, die zelf vanuit de stuurposten elektrisch bedient wordt.
Pneumatische rem, gecombineerd met recuperatierem op tractievoertuig.
Klimatisatie Alleen luchtverwarming
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers ACEC Charleroi
Aandrijvingssysteem
Twee hakkers met thyristoren, elektronisch gestuurd.
Tractiemotoren
Type
Aantal
EĆ©nuurvermogen
Doorlopend vermogen
AE231S, Zelfventilerend
4
350kW
310kW
Ophanging
Volledig opgehangen op drie punten
Aslagers van de motor
Rol en kogellagers
Overbrenging
Elastisch; type secheron van BBC
Het carter is op rollagers opgesteld
Tandwielverhouding 3,173 (92/29)
Hulptoestellen
Motor-compressor
Type motor
Vermogen
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
AVK-GMR 180.5 B8
7,32kW
241VB
2
2
9bar
770l/min
Statische omvormer in het ABDx rijtuig
Ingangsspanning

Uitgangspanningen

3kVDC
36kW
110VDC voor de batterij
2x30VDC voor de recuperatie rem
Statische omvormer in het B rijtuig
Ingangsspanning
Vermogen
Uitgangspanningen

3kVDC
3kW
110VDC voor de batterij
220VAC/50Hz
Accumulatorenbatterijen
ABDx rijtuig
Type
Aantal
Vermogen/Spanning

Cadmium-Nikkel
75
140Ah/110V; 220Ah in de gemoderniseerde
Middenrijtuig
Type
Aantal
Vermogen/Spanning

Cadmium-Nikkel
75
70Ah/110V
Opmerkingen
De bijnaam Break voor dit motorrijtuig werd niet toevalig gekozen. Men wou namelijk voor de nieuwe generatie motorstellen volledig 'breken' met het verleden wat betreft comfort en gebruiksgemak.
Het gebruiksgemak lag vooral in de nieuwe volautomatische koppeling tussen de motorstellen waarbij de bestuurder volledig autonoom en zonder tussenkomst van een rangeerder zijn motorrijtuigen zelf kon koppelen of ontkopellen.Deze koppeling, een GF-koppeling, zorgt voor de mechanische, pneumatische en elektrische verbinding tussen de motorstellen en is genoemd naar zijn fabrikant. Deze werd overgemonen in 1998 door Schwab Verkehrstechnik AG, dat ondertussen in handen is van Faiveley Transport.
Ondertussen bestaan er wel reeds koppelstukken die de verscheidene oude en nieuwe motorstellen enkel mechanisch kunnen koppelen in geval van nood...