Lijn58.be

Dieselmotorstel van de NMBS

Type 656

Maandag, 20 November, 2017 Rollend materiaal
Vernield door een bombardement op 19/04/1944...
Niet bewaard.
 
Technische gegevens

 



Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg zonder bevoorrading
Massa leeg met bevoorrading
Massa met bevoorrading volzet
Maximale massa
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1936
656.01
1
2'B'B'2'
-
92,3ton
95,3ton
108ton
110,2ton
2 x 544pk
140km/h
125m
1200km
1800liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kasten
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter

59900mm
2x 21350mm; middenkast: 17200mm
-mm
2 x 17375mm; middenkast:17200mm
Motorbogies:3850mm; loopbogies:3500mm
2050mm
1305mm
4145mm
1010mm
Kastgedeelte:
Bouwer SA Baume-Marpent à Morlanwelz
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
52
15
67
3e klasse
162
27
189
 
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Cilinders :
--------------Aantal
--------------Opstelling
--------------Boring
--------------Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motoren
2 x Frichs

4 takt
-
door snelheidsregeling
electrisch door de hoofdgenerator
2 x 400pk
1250t/min

12
in V
165 mm
200 mm
- Kg/cm
- Kg/cm²
- m/sec
- kgm
- kg
Ingewerkt in de uiterste bogies
Overbrenging
Bouwer
Type
ACEC
GT 24
Werking
Systeem Jeumont, onafhankelijk zelfregulerende hoofgenerator met dubbele exitatie , geleverd door de hulpgenerator en door een pilootexitatie gemonteerd op kop van een as van een tractiemotor.
Koppeling met de motorassen
Elektrische seriemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk 1 wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Remming
Automatische Westinghouse rem met machinistenkraan WS4.
Remming door middel van Ferodo segmenten inwerkend op trommels die aan de wielen zijn bevestigd
Verwarming
Door middel van een Westinghouse airconditioner via het koelwater van de Dieselmotor.
Verluchting
Door een Westinghouse airconditioner
.
Opmerking
In 1939 omgebouwd tot tweeledig motorstel door een brand van het generatorrijtuig.
Dit motorstel werd in mei 1940 vernummerd naar 652.02 en op 1/05/1941 terug in 656.01