Lijn58.be

Dieselmotorstel van de NMBS

Type 670 (653.1)

Maandag, 20 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
Niet bewaard.
 
Technische gegevens

 



Algemeenheden:
Bouwjaar
Oorspronkelijke nummering
Nummering vanaf 1946
Effectief
Asindeling
Aslast
-
Massa vol rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1939
653.1.01 - 653.1.06
670.01 - 670.06
6
B'2'2'2'2'B'
As 1en2:16t;As 3en4:10,9t; As 5,6,7en8:13t; As 9en10:10,8t;
As 11en12:15,8t
159ton
138,5ton
134,8ton
3,7ton
19,5ton
1ton
2 x 600pk (7,5pk/ton)
140km/h
125m
1200km
1800liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kasten
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter

59900mm
2x 21350mm; middenkast: 17200mm
-mm
2 x 17375mm; middenkast:17200mm
Motorbogies:3850mm; loopbogies:3500mm
2050mm
1305mm
4145mm
Drijfwielen:970mm; loopwielen:1010mm
Kastgedeelte:
Bouwer La Brugeoise & Nicaise & Delcuve
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e klasse
62
10
72
2e klasse
157
30
187
Maaximum toelaatbaar
219
40
259
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking

Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Cilinders :
--------------Aantal
--------------Opstelling
--------------Boring
--------------Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motoren
2 x Maybach
G06
4 takt overvoed (motor voorzien van een blaasturbo met overvoeding
Brown Boveri, systeem Buchi
Mechanisch direkt ( centraal)
door snelheidsregeling
electrisch starter
2 x 600pk
1400t/min

12
in V
160 mm
200 mm
200 bar
7,9 Kg/cm²
9,3 m/sec
3577Nm
2300 kg
Ingewerkt in de uiterste bogies
Overbrenging
Bouwer
Type
JM Voith
T45MZ
Werking
Hydro dynamische versnellingsbak met 4 koppelomvormers en 3 snelheidsregimes mat automatische werking.
Koppeling met de motor
Rechtstreeks
Keerkoppeling

Door middel van conische tandwielen op elke motoras
Koppeling met de motorassen
Door cardanassen en richtingswisselaar op de assen
Bediening
Electro pneumatisch
Remming
Direkte rem Westinghouse met variabel vermogen voorzien van machinistenkraan WS, gecombineerd met
automatische noodrem.
Remming door middel van gietijzeren remschoenen op de wielbanden
Verwarming
Door middel van een Westinghouse airconditioner met autonome gasoliebrander op ieder rijtuig.
Verluchting
Door een Westinghouse airconditioner
.
Opmerking
In 1939 omgebouwd tot tweeledig motorstel door een brand van het generatorrijtuig.
Dit motorstel werd in mei 1940 vernummerd naar 652.02 en op 1/05/1941 terug in 656.01