Lijn58.be

Dieselmotorstel van de NMBS

Reeks 40 (Type 630)

Woensdag, 15 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1984.
Motorstel 4001 en 4006 wordt bewaard door het TSP/PFT..
 
Technische gegevens

Algemeenheden:
Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Massa maximum
Vermogen
Specifiek vermogen motorwagen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1957 - 61
7
630.01 (1957) - 630.02 - 630.06 (1961)
4001 - 4007
B'B'+2'2'+2'2'
103,5ton
101ton
2,5ton
21,9ton
2,5ton
127,9ton
721pk
4,56 kW/t
100km/h
1400km
2400l
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
68904 mm
- mm
Motorwagen: 14600 mm; Rijtuigen: 15000mm
2500 mm
Motorwagen: 1250 mm; Rijtuig : 2600mm
- mm
3831 mm
Motorwagen: 1010 mm; Rijtuigen : 920 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer CW Mechelen

Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e klasse
24
-
24
2e klasse
190
60
250
Totaal
214
60
274
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
SEM Gent
2
6K103HS
4 takt met overvoeding voorzien van vuldrukturbo Brown Boveri
Mechanisch met voorverbrandingskamer Ganz-Jensdrassik
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter
401pk
1350 tr/min
- tr/min
Cilinders
Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Totale massa
Ophanging
6
Vertikaal in lijn
175mm
240mm
150 bar
7,72 bar
10,8 m/s
2080 Nm
3500kg
met groep radiator-ventilator in een vals raam dat bevestigd is aan de kast
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
SEM Gent
2
GIC4
Werkingsprinciepe:
2 traps hydrodynamische versnellingskast bestaande uit 1 koppeltransformator en hydraulische koppeling.
Keerkoppeling:
Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelingsstuk opgesteld in het carter
van de hydraulische overbrenging.
Koppeling met de motor:
Rechtstreeks. de overbrenging is bevestigd aan het raam van het motorstel.
Aandrijving van de assen:
Door cardanassen en conische tandwielen op de assen.
Asbruggen:
-
Bediening
Elektro-pneumatisch.
Remming:
Automatische rem Oerlikon met viriabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een
automatische noodrem.
Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
Het motorrijtuig met het koelwater van de motor, de rijtuigen door middel van gasoliebranders Westinghouse.
Ventilatie
Het motorrijtuig door verluchters Schepens, bij de rijtuigen de reizigers door klapramen en de WC door
ventilator Schepens.
Opmerking