Lijn58.be

Dieselmotorstel van de NMBS

Reeks 41

Woensdag, 9 December, 2015 Rollend materiaal
In dienst
 
Technische gegevens

Algemeenheden:

Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering
As indeling
Massa rijklaar
Tarra
Geinstalleerd vermogen
Maximale tractievermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling op horizontale baan
tussen 0 en 60km/h
Actieradius
Gasolie

1999 - 2003
96
4101 - 4196
2BB2
99,8ton
98,4ton
970 kW
875 kW
120km/h
55cm/sec²

1000km
1000l
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-GF koppeling
Hoogte rail-GF koppeling
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
49600 mm
2850 mm
16900 mm
2190 mm
4000 mm
1060 mm
3998 mm
840 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer
Alstom - Barcelona
Capaciteit: 1e klasse 2e klasse Totaal
Zitplaatsen 12 138 150
Klapstoelen - 5 5
Staanplaatsen 10 42 52
Totaal 22 185 207
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Overvoeding
Cummins
2
QSK650R
4 takt
Pompverstuivers
Door druk en tijdsregeling van de inspuiting
Elektrisch, Delco Remy 64V
485 kW
800 tr/min
2100 tr/min
ééntraps turbocompressor met lucht/luchtkoeling
Cilinders
Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte
Totale massa
Maximum Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
6
Vertikaal in lijn
158,75 mm
158.75 mm
2132 kg
1724 bar
17 bar
11,1 m/s
2865Nm
in een frame bevestigd aan het chassis
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland)
2
T311 bre
Werkingsprinciepe:
De VOITH-turbotransmissie van het type T 311 bre is een hydrodynamische transmissie die wordt gebruikt om het vermogen van de treinstellen met dieselmotoraandrijving over te brengen. De transmissie werkt volledig automatisch.
Het vermogen wordt via de krachten als gevolg van de massa van de vloeistofstroom (transmissieolie) overgebracht. De besturing en de bewaking van de transmissie geschiedt elektronisch middels de VTC-sturing (Voith Turbo Control).
De basisonderdelen van het systeem zijn de hydrodynamische koppelomvormer, de hydrodyna­mische koppeling, de hydrodynamische vertrager en de mechanische invertor.
Koppeling met de motor:
Via een cardanas en een elastische aansluiting gemonteerd op haar vliegwiel.
Aandrijving van de assen:
Iedere motor drijft de beide bogieassen aan door middel van een cardanas.
Asbruggen:
2xFlender AKOF
2xFlender AKWF
Bediening
Overbrenging : Stuurrack Voith
Motor : Elektronisch door middel van de manipulator op de stuurtafel.
Hulpgenerator:
Statodyne
Uitgangsspanning
Stroom
12SLI2760
500VAC
140A
Statische omvormer:
Uitgangsspanning
3x380VAC
110VDC
Batterijen:
2 koffers gelaccu's van 110VDC
Compressor:
Bouwer
Type
Debiet
Draaisnelheid
Werkingsdruk
Opgenomen vermogen
KNORR
SL20-5-60 Schroef
950 l/min.
1.470 t/min.
10 bar
8,3 kW
Compressormotor:

Type
Nominaal vermogen
Nominale spanning
Nominale frequentie 

KB/05-160M
9,2 kW
400 V (in driehoek)
50 Hz
Remming:
Elektropneumatische remming gecombineerd met hydrodynamische rem.
Magnetische rem.
Verwarming rijtuigen hydraulisch:
Bij koude motor met gestuwde lucht d.m.v. Hydronic gasoliebrander met een vermogen van 35kW.
Bij warme motor met gestuwde lucht d.m.v. het warme koelwater van de dieselmotor.
De overgang tussen bovenstaande wordt geregeld d.m.v. een driewegklep.
Verwarming rijtuigen Elektrisch:
Rijtuig ABx:
2 weerstanden van 500 W, 380 V op het balkon aan de kant van de stuurpost
1 balkonweerstand van 500 W, 380 V op het doorgangsbalkon
2 inductieweerstanden van 500 W in eerste klasse
1 inductieweerstand van 500 W op het doorgangsbalkon.
Rijtuig Bx:
2 balkonweerstanden van 500 W, 380 V op het balkon aan de kant van de stuurpost
1 balkonweerstand van 500 W, 380 V op het doorgangsbalkon
1 weerstand van 500 W, 380 V, in de wc.
1 convector van 500 W, 380 V, op het doorgangsbalkon.
Verwarming stuurposten:
Door middel van verwarmingsweerstanden van 5kW/380VAC
Ventilatie:
Gestuwde recuperatie of verse buitenlucht geregeld via mengkasten.
Koeling rijtuigen:
Gestuwde koude lucht door middel van Merac koelinstallatie met een vermogen van 32kW.
Koeling stuurposten:
Gestuwde koude lucht door middel van Maneurop koelinstallatie met een vermogen van 4kW..