Lijn58.be

Dieselmotorwagen van de NMBS

Reeks 42 (Type 602)

Woensdag, 15 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1988.
Niet bewaard gebleven.
 
Technische gegevens


Algemeenheden:
Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Massa vol
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers

Bagage

Vermogen

Specifiek vermogen motorwagen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1955
6
602.01 - 602.06
4231 - 4236; daarna vernummerd naar 4331 - 4336
BoBo
52,7t
40,8ton
39,3ton
1,5ton
7,9ton
4ton
400 pk
7,7 pk/t (+aanhangw. 732: 5,5pk/t; aanhangw. 734: 5pk/t)
90km/h
900km
975l
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
23800 mm
22500 mm
- mm
15040 mm
Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm
2230 mm
1065 mm
3855 mm
850 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer Atelier Métallurgiques de ét à Nivelles.

Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e Klasse
29
-
29
2e Klasse
50
20
70
Totaal
79
20
99
Maximum toegestaan
79
20
99
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Nominale draaisnelheid

Maximum draaisnelheid
Totale massa
SEM
1
6K103M
4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri
Mechanisch
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter
400 pk
1350 tr/min
- tr/min
3500kg
Cilinders
Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
6
Vertikaal in lijn
175mm
240mm
150 bar
7,72 bar
10,8 m/s
2078 Nm
in de motorbogie
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
SEM
1
GTC 4
Werkingsprinciepe:
Hydromechanische overbrenging met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar.
Keerkoppeling:
Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter
van de transmissie.
Koppeling met de motor:
Rechtstraaks.
Aandrijving van de assen:
Door cardanassen en konische tandwielen op de assen.
Asbruggen:
-
Bediening
Elektro-pneumatisch.
Remming:
Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem.
Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
Door het koelwater van de Dieselmotor of door ee gasolieverwarmer Westinghouse.
Ventilatie
Langs centraal luchtkanaal in het dak
Opmerking
In 1957 werd de 602.06 verbouwd tot 603.31. In 1958 werd de 603.15 de 602.06. In 1971 werd de 603.31
vernummerd naar 4315 om de nummerszerie weer compleet te maken.
Van 1958-1961 waren gedurende ongelijke periodes enkele types 603 tijdelijk verbouwd tot 602.07-12.