Lijn58.be

Dieselmotorwagen van de NMBS

Reeks 43 (Type 603)

Woensdag, 15 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1988.
Motorwagen 4302 is bewaard door het SDP en 4333 door het PFT-TSP.
 
Technische gegevens


Algemeenheden:
Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Massa vol
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers

Bagage

Vermogen

Specifiek vermogen motorwagen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1955
30
603.01 - 603.30
4301 - 4330; de 4331- 4336(zie reeks 42) zijn later bij deze reeks gevoegd.
BoBo
52,7t
40,5ton
39,3ton
1,2ton
11,2ton
1 ton
400 pk
5,66 pk/t (+aanhangw. 734: 3,67pk/t)
90km/h
810km
900l
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
23800 mm
22500 mm
- mm
15040 mm
Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm
2230 mm
1065 mm
3855 mm
850 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer Atelier Métallurgiques de ét à Nivelles.

Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e Klasse
-
-
-
2e Klasse
99
40
139
Totaal
99
40
139
Maximum toegestaan
99
40
139
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Nominale draaisnelheid

Maximum draaisnelheid
Totale massa
SEM
1
6K103HS
4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri
Mechanisch met voorverbrandingskamer Ganz-Jandrassik
Door regeling van de insjectie
Door elektrische starter
295 kW
1350 tr/min
- tr/min
3500kg
Cilinders
Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
6
Vertikaal in lijn
175mm
240mm
150 bar
7,72 bar
10,8 m/s
2038 Nm
in de motorbogie
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
SEM
1
GIC 4
Werkingsprinciepe:
Hydromechanische overbrenging met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar.
Keerkoppeling:
Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter
van de transmissie.
Koppeling met de motor:
Rechtstraaks.
Aandrijving van de assen:
Door cardanassen en konische tandwielen op de assen.
Asbruggen:
-
Bediening
Elektro-pneumatisch.
Remming:
Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem.
Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
Door het koelwater van de Dieselmotor of door ee gasolieverwarmer Westinghouse.
Ventilatie
Langs centraal luchtkanaal in het dak
Opmerking
In 1958 werd de 603.15 de 602.06. In 1971 werd de 603.31 vernummerd naar 4315 om de nummerserie weer compleet te maken.
Van 1958-1961 wareb gedurende ongelijke periodes enkele types 603 tijdelijk verbouwd tot 602.07-12.