Lijn58.be

Dieselmotorwagen van de NMBS

Reeks 44 (Type 604)

Woensdag, 15 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2002.
Enkele motorwagens zijn bewaard door verscheidene verenigingen.
Technische gegevens



Algemeenheden:
Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers

Bagage

Massa maximum

Vermogen

Specifiek vermogen motorwagen
Specifiek verm. m.w.+aanhangw. type734 Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1955
10
604.01 - 604.10
4401 - 4410
BoBo
43 ton
40,8 ton
1,2 ton
11,2 ton
1 ton
54,2 ton
321pk
6,12pk/t
4,14 pk/t
80km/h
700km
700l
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
23800 mm
- mm
15500 mm
2500 mm
2250 mm
1065 mm

3808 mm
920 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer
Zitplaatsen 2e klasse
Staanplaatsen 2e klasse
Atelier Germain te Monceau
99

40
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Nominale draaisnelheid

Maximum draaisnelheid
Totale massa
General Motors Detroit
2

6 cilindermotor 71N Industrial

2 takt
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter 24V
178pk
1800 tr/min
2150 tr/min
750kg
Cilinders
Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
6
Vertikaal in lijn
108mm
127mm
1200 bar
5,79 bar
7,62 m/s
775 Nm
in een frame bevestigd aan het chassis
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland)
2
Diwabus 506-U+S-380
Werkingsprinciepe:
Hydromechanische overbrenging met diffrentieel, en rechtstreekse kopppelomvormer.
Keerkoppeling met schijven.
Koppeling met de motor:
Door middel van een koppelbegrenzer.
Aandrijving van de assen:
Iedere motor drijft de beide bogieassen aan via een tandwielkast waarvan de uitgangsas een differnetieel
aandrijft die 2 asbussen aandrijft door middel van een cardanas.
Asbruggen:
Met conische tandwielen.
Bediening
Overbrenging : Elektro-mechanisch.
Motor : Elektro-pneumatisch.
Remming:
Automatische rem Oerlikon met viriabele druk met kraan en verdeler Oerlikon,
gecombineerd met een automatische noodrem.
Remming door middel van remblokken.
Verwarming
Met autonome gasolieverwarmer Westinghouse.
Ventilatie
Door kipramen en verluchters Schepens