Lijn58.be

Dieselmotorwagen van de NMBS

Reeks 46 (Type 554)

Woensdag, 15 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1987.
Bewaard door enkele verenigingen zoals CFV3V en TSP.
 
Technische gegevens



Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Hernummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1952
554.01 - 554.20
4601 - 4620
20
1A'A1'
1e as:8,5t; 2e as:8,1t; 3e as:8t; 4e as:8,2t
24,1ton
32,6ton
23,5ton
0,6ton
8,5ton
1 ton
165pk (5,1pk/ton)
80km/h
75m
550km
240liter
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
16220mm
-mm
10020mm
1650mm
2275mm
964mm
3400mm
700mm
Kastgedeelte:
Bouwer Constructie Atelier Mechelen
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
71
35
106
Totaal
71
35
106
Max toegelaten
71
55
126
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Cilinders :
--------------Aantal
--------------Opstelling
--------------Boring
--------------Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
SA Brossel Frères te Brussel
8D120B
4 takt
mechanisch met ontbrandingskamer systeem Ricardo
door injectieregeling
door elektrische starter
166pk
1800t/min

8
vertikaal in lijn
120mm
150mm
120 bar
6,7 Kg/cm²
9 M/sec
735Nm
1500kg
Op een vals chassis elastisch aan het chassis van de kast
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking

Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving

Bediening
SA Brossel Frères te Brussel
-
versnellingsbak met 4 versnellingen met schuifvork en koppeling met
dubbele Ferodo schijf.
Direct
met recht ingrijpende schuifvorken op de versnellingsbak
door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op
de assen en eindloze vijzen.
Handbediend
Remming
Directe Westinghouserem via constante druk met machinistenkraan WS.
Automatische noodrem.
Remming door gietijzeren remschoenen op de wielbanden.
Verwarming
Door het koelwater van de dieselmotor, of door gasoliebrander systeem Westinghouse
Verluchting
Door Schepens verluchters op het dak en een 'Torpedo' ventilator voor de WC