Lijn58.be

Dieselmotorwagen van de NMBS

Reeks 49 (Type 553)

Woensdag, 15 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2000.
Bewaard door enkele verenigingen zoals CFV3V en TSP.
 
Technische gegevens

 


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Hernummering na 1945
Hernummering na 1971
Effectief bij constructie
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1942
553.01 - 553.25 (Brossel); 554.26 - 554.50 (Bernard)
554.26 - 554.50 naar 553.26 - 554.50
4901 - 4911 (nog 11 hernummerde resterende eenheden)
50
1A'A1'
1e as:8,3t; 2e as:8t; 3e as:7,9t; 4e as:8,1t
22,7ton
32,3ton
22,1ton
0,6ton
9,6ton
1 ton
154pk (5pk/ton)
66km/h
80m
500km
225liter
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
15985mm
-mm
9884mm
1650mm
2250mm
965mm
3410mm
700mm
Kastgedeelte:
Bouwer Atelier Germain te Monceau
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
3e klasse
70
50
120
Totaal
70
50
120
Max toegelaten
70
50
120
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Cilinders :
--------------Aantal
--------------Opstelling
--------------Boring
--------------Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
SA Brossel Frères te Brussel
8D120B
4 takt
mechanisch met ontbrandingskamer systeem Ricardo
door injectieregeling
door elektrische starter
170pk
1800t/min

8
vertikaal in lijn
120mm
150mm
120 bar
6,7 Kg/cm²
9 M/sec
725Nm
1175kg
aan het kastraam door elastische draagstukken
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking

Koppeling met de motor
Keerkoppeling
Aandrijving

Bediening
SA Brossel Frères te Brussel
-
Versnellingskast met 4 trappen met inschuifbare tandwielen
Koppeling met 2 platen bekleed met Ferado
Rechtstreeks
inschuivende tandwielen met rechte tanden
door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op
de assen en eindloze vijzen.
Handbediend
Remming
Rechtstreekse Westinghouserem met constante druk met machinistenkraan WS.
Automatische noodrem.
Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
Door het koelwater van de dieselmotor.
Verluchting
Door Schepens verluchters op het dak.
Opmerking
De volgende voertuigen werden omgebouwd voor de dienst ES(Bovenleiding) : 4901,4905,4906,4907,4911
De volgende voertuigen werden omgebouwd voor de dienst M : 4903