Lijn58.be

Rijtuigen voor internationaal verkeer van de NMBS

Type I10

Zondag, 31 Januari, 2016 Rollend materiaal
Op 15/09/2015 zijn er van de 94 nog 91 in dienst.
I10 Rijtuigen.

Rijtuig I10A

Rijtuig I10B

 
Algemeen
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Verwarming

-
Draaisteltype
Deurbediening
Verlichting
Sonorisatie
Remming
-
1987 - 88
94
2'2'
41t : Rijtuigen 45A en 15B; 43t rijtuig 34B; 47t Resto
45t : Rijtuigen 45A; 47t Rijtuigen 15B; 49t rijtuig 34B; 52t Resto
63t : Rijtuigen 45A en 15B; 66t rijtuig 34B; 75t Resto
160Km/h
Klimatisatie met ingeblazen lucht regelbaar per afdeling : 34B
Elektrisch met ingeblazen lucht : 45B en 15A
Fiat Y0270S type 34
Automatisch
Algemeen en per rijtuig.
Ja
Automatische rem; Elektropneumatische rem; Antiblokkeersysteem (ABS); Noodrem; Handrem.
Sanitaire inrichting Het rijtuig I10A heeft een WC afdeling op platform 1.
De WC afdeling op platform 2 is omgebouwd tot begeleidersafdeling
De rijtuigen I10 B hebben op platform 1 en 2 een WC afdeling.
De WC-afdeling op platform 1 van de I10B geschikt voor 200 km/u is opgeheven.
De WC afdeling is uitgerust met:
I10A, I10B- WC-pot met pneumatische bediende afsluitklep, zonder afvaltank onder het rijtuig, I10B geschikt voor 200 km/u - platform 2- gesloten WC met afvaltank
- toilettafel met lavabo voorzien van lauw water
- een stopkontact met klein vermogen
- handdoekverdeler met papierenservetten - elektrische handdroger
Afmetingen

Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal

26400mm
26100mm
2825mm
19000mm
2560mm
3700mm
1060mm
4050mm
920mm
130/75m

Nummering
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A11 11701 - 11715 51 88 11 70 001 - 015 15
B11 12701 - 12745 51 88 21 70 001 - 045 45
B11 (HVAC) 12746 - 12779 61 88 21 70 046 - 079 34
Totaal 94
Nummering vanaf 2000
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A11 11701 - 11715 51 88 11 70 001 - 015 15
B11 12701 - 12745 51 88 21 70 001 - 045 45
B11 (HVAC) 12746 - 12774 61 88 21 70 046 - 074 29
Resto 16005 - 16008   4
-4 B rijtuigen werden naar Resto rijtuigen omgebouwd in 2000 - 2001. Het betreft de voormalige 12746 - 12749
Bistro 17903   1
-1 B rijtuigen werden naar Bistro rijtuigen omgebouwd in 2001. Het betreft de voormalige 12779
Totaal 94
Nummering vanaf 2009
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A11 11701 - 11715 51 88 11 70 001 - 015 15
B11 12701 - 12745 51 88 21 70 001 - 045 45
B11 (HVAC) 12746 - 12774 61 88 21 90 046 - 074 29
-Alle B (HVAC) rijtuigen werden aangepast voor 200km/h
Resto 16005 - 16008   4
-4 B rijtuigen werden naar Resto rijtuigen omgebouwd in 2000 - 2001. Het betreft de voormalige 12746 - 12749
Bistro 17903   1
-1 B rijtuigen werden naar Bistro rijtuigen omgebouwd in 2001. Het betreft de voormalige 12779
Totaal 94
Buitendienststelling vanaf 2015
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen / Slaapplaatsen Totaal
A11   66 / 0  
B11   86 / 0  
B11 (HVAC)   86 / 0  
Resto   48  
       
Kastgedeelte
Type De rijtuigen hadden oorspronkelijk twee afdelingen.
De rokersafdeling is omgevormd naar een niet-rokers afdeling.
De glazendeur en scheidingwand werden weggenomen.
De platformen op de kopeindeinden hebben elk twee ingangsdeuren (type zwenk-schuifdeur) en een intercirculatiedeur.
Vanaf de platformen geeft een schuifdeur toegang tot de zitafdeling.
Bouwers BN Brugge
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch Schroefkoppeling met afstandsringen.
Pneumatisch Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart);
Voedingsleiding 8 bar (wit).
Elektrisch Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming;
EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem;
18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren en
geluidsinstallatie.
Energievoorziening
Elk rijtuig beschikt over een omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning 380V, 220V en 24V.
Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd, zal, nadat de batterij onder de minimumspanning komt, de bediening van de deuren, de noodverlichting en de geluidsinstallatie uitvallen.
De energietoevoer gebeurt via een omvormer van:
- 11,4 kW voor niet geklimatiseerde rijtuig;
- 33,8 kW voor geklimatiseerde rijtuig.
Opmerkingen

-Rijtuigen voor internationaal verkeer.
-Verschillende afdelingen met zijgang.
-Gemoderniseerd (van 2003 tot 2008) in Salzinnes. De binneninrichting en de deursturing zijngewijzigd
-Op platform 2 is de elektrische- en pneumatische toestellenkast en handrem aanwezig.
-De rijtuigen tweedeklas met klima worden vanaf 2009 omgebouwd voor 200 km/u en zijn in 2010 gehomologeerd voor verkeer aan deze snelheid op de klassieke lijnen en op HS-lijnen L2 en L4.