Lijn58.be

Rijtuigen voor nationaal verkeer van de NMBS

Type K4

Zondag, 31 Januari, 2016 Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
K4 Rijtuigen.

Rijtuig K4A



 
Algemeen

Oorsprong
Bouwjaar
Indienststelling
Aantal gekocht van de SNCF
As indeling
Gewicht
Snelheid
Verwarming

Draaisteltype
Deurbediening
Verlichting
Sonorisatie
Remming

SNCF
1969
1995 - 96

84
2'2'
42t : A en B rijtuig; 48t : BD rijtuig
140Km/h
-
Y24C-Y28D:A rijtuig; Y16-Y24-Y28:b rijtuig; Y24A1s:BD rijtuig
Automatisch
-
-
-
Afmetingen

Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal

25094mm: A en B rijtuig; 24500mm: BD rijtuig
-mm
3040mm: A en B rijtuig; 3020mm: BD rijtuig
17000mm: A en B rijtuig; 17200mm: BD rijtuig
2300mm
4047mm: A en B rijtuig; 3500mm: BD rijtuig
1060mm
3870mm: A en B rijtuig; 4050mm: BD rijtuig
920mm
125/75m

Nummering
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A 21501 - 21514 50 88 18 38 401 - 414 14
B 22501 - 22555 50 88 20 38 401 - 455 55
BD 29501 - 29515 50 88 82 38 401 - 415 15
Totaal
84
Buitendienststelling vanaf 1998
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen Totaal
A   54  
B   80  
BD   72  
 
Kastgedeelte
Type Gelaste kast
Kopplatformen
Bouwers Ateliers de construction du Nord de la France
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch  
Pneumatisch  
Elektrisch  
Energievoorziening
   
Opmerkingen

Rijtuigen voor nationaal verkeer.

Door problemen met de deuren werd er in de K4 rijtuigstam steeds een M4 rijtuig bijgevoegd.

Deze voormalige USI-rijtuigen werden tweedehands aangekocht van de Franse spoorwegen in 1994 en geleverd in 1995. Gerenoveerd en beschilderd in de NMBS-livrei werden ze voornamelijk ingezet in de piekuurtreinen om het tekort aan materiaal op te vangen.

Deze oorspronkelijke Franse rijtuigen van het type USI waren onder te verdelen in de volgende types:
K4A rijtuigen, bouwjaar 1967; eersteklasrijtuigen met 54 zitplaatsen, gebouwd in de periode tussen 1960 en 1971 en uit een serie van 194 rijtuigen eersteklasrijtuigen.
K4B rijtuigen, bouwjaar 1969; tweedeklasrijtuigen met 80 zitplaatsen, gebouwd in de periode tussen 1960 en 1971 en uit een serie van 609 tweedeklasrijtuigen.
K4BD rijtuigen, bouwjaar 1969; tweedeklasrijtuigen met bagageafdeling met 72 zitplaatsen van het type Y, gebouwd in de periode tussen 1963 en 1976 en uit een serie van 118 tweedeklasrijtuigen met een bagageafdeling.

Tussen 2000 en 2002 werden alle rijtuigen verhuurt aan de Nederlandse spoorwegen om hun tekort aan materiaal op te vangen op de lijnen Den Haag – Venlo en Den haag – Haarlem.
In de loop van 2003 waren alle K4 rijtuigen terug in dienst bij de NMBS voor de inzet in piekuurtreinen.
Door de intrede van het nieuwe materiaal zoals de M6 rijtuigen, werden ze progressief uit de actieve dienst teruggetrokken.
In de loop van het jaar 2006 verwierf de vereniging BahnWagon deze rijtuigen, en begin 2007 werden ze uitgevoerd naar Tsjechië voor een op puntstelling voor een nieuwe carrière in Oost-Europa.