Lijn58.be

Rijtuigen voor nationaal verkeer van de NMBS

Type M2

Zondag, 31 Januari, 2016 Rollend materiaal
Niet meer in dienst. Verscheidene rijtuigen zijn bewaard door het NMBS patrimonium, en enkelen zijn bewaard door verscheidene verenigingen.
M2 Rijtuigen.

Rijtuig M2 BDx

Rijtuig M2A

Rijtuig M2B
Rijtuig M2BD

Algemeen
Bouwjaar
Aantal gebouwd
Asindeling
Gewicht
Snelheid
Verwarming

Draaisteltype
-
-
Deurbediening
Verlichting
Sonorisatie
Remming
1958 - 1960
622
2'2'
33t
140km/h
Stoomradiatoren Friedman en electrisch of alleen electrisch
Schlieren type 23
Y32 mechanische ophanging (2 B-rijtuigen)
Y32 pneumatische ophanging (3 B-rijtuigen)
Automatisch
Algemeen en individueel
Geen
Oerlikon met 2 regimes
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel kasteinde
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
24000mm
22700mm
3098mm
15300mm
2700mm
3700mm
1065mm
3774mm
-mm
-mm
Nummering 1958 - 1960
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
B proto 42251 & 42252 50 88 21 26 600
50 88 21 18 600
1
1
A 41001 - 41035 50 88 18 38 601 - 635 35
B 42301 - 42650 50 88 20 48 601 - 950 350
AB 43201 - 43304 50 88 39 38 601 - 704 104
BD 49201 - 49316 50 88 82 46 601 - 716 116
BDR 49901 - 49915 50 88 87 38 601 - 615
15
Totaal 622
Nummering na omvorming tot trek- en duwrijtuigen 1977 - 1981
BX 42311- 42649 50 88 20 48 611 - 949 45
-De Bx rijtuigen zijn aangepaste B rijtuigen voor trek- en duwstellen zonder stuurpost.
ABX 43201 - 43303 50 88 39 48 601 - 703 22
-De ABx rijtuigen zijn aangepaste AB rijtuigen voor trek- en duwstellen zonder stuurpost.
BDx 49201 - 49316 50 88 82 48 610 - 716 22

-De BDx rijtuigen zijn omgebouwde BD rijtuigen voor trek- en duwstellen met stuurpost.
Daarvan zijn er 13 uitgerust met stuurpost voor dieseltractie met HLD62
Daarvan zijn er 9 uitgerust met stuurpost voor electrische tractie met HLE 25

Buitendienststelling 2004
Aantal plaatsen
Type Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal
B proto      
A 68 30 98
B / Bx 106 30 136
AB / ABx 36 + 47 15 + 15 113
BD 75 15 90
BDx 75 15 90
BDR 65 15 80
       
Kastgedeelte
Type Tussenplatformen
Bouwer Le Brugeoise et Nivelles
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch  
Pneumatisch  
Elektrisch  
Energievoorziening
Dynamo  
Algemeenheden stuurstandrijtuigen
  Diesel Electrisch
Ombouw 1977 - 1978 1980 - 1981
Maximum snelheid 140km/h 130km/h
Versneller type GM met 8 standen voor de versnelling van de Dieselmotor Manipulator type ACEC met 10 standen
Snelheidsindicator Hasler Hasler A50+RT13
Remming Automatische remkraan Oerlikon FV3A
Direkte remkraan Oerlikon Fd1
Automatische remkraan Oerlikon FV3A
Direkte remkraan Oerlikon Fd1
Handrem ingrijpend op de 2 bogies
Stuurkabel Tussen de rijtuigen: vaste ACEC kabel
Tussen rijtuig en loc: GM kabel
30 polige treindraad
30 polige ACEC koppelstekker/doos
Opmerkingen

Rijtuigen voor binnenlands verkeer.
Deze bezitten een middengang over de ganse lengte van het rijtuig.