Lijn58.be

Rijtuigen voor nationaal verkeer van de NMBS

Type M5; M5m

Zondag, 31 Januari, 2016 Rollend materiaal
Op 15/9/2015 zijn er nog 130 in dienst en allemaal gemoderniseerd.
M5 Rijtuigen.

Rijtuig M5B
Rijtuig M5m B

Rijtuig M5m BDx



 
Algemeen
Bouwjaar
Gemoderniseerd
Aantal gebouwd
1986 / 1987
2009 - 2011 te Mechelen
130
Tarra Rijtuig AB Rijtuig B Rijtuig BDx
44030kg 44210kg 49300kg
Massa rijvaardig
Massa normale belading
Massa uitzonderlijke belading
46428kg
56553kg
62103kg
47638kg
58813kg
64363kg
55368kg
64893kg
70443kg
Snelheid
Verwarming

Draaisteltype
Deurbediening
Verlichting
Sonorisatie
Remming
-
140km/h
Electrische verwarming met gepulseerde lucht
Y36P en Y36PX
Automatisch
Algemeen en/of individueel.
Ja
Automatische rem, Elektropneumatische rem, Antiblokeersysteem
Noodrem en handrem
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel kasteinde
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Bochtstraal
26400mm : AB en B rijtuig; 26850mm : BDx rijtuig
26290mm
2830mm
19800mm
2500mm
3340mm
1060mm
4430mm

840mm
80m afzonderlijk; 150m max gekoppeld
Nummering oorspronkelijk 1986 - 1987
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
ABx 53501 - 53515 50 88 36 38 001 - 015 15
-De ABx rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen.
Bx 52501 - 52597 50 88 26 38 001 - 097 97
-De Bx rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen.
-15 rijtuigen zijn uitgerust met eindseinen en worden aangeduid met type B+
BDx 59951 - 59968 50 88 86 38 001 - 018 18
-De BDx rijtuigen zijn standaard stuurstandrijtuigen uitgerust voor trek- en duwstellen.
Totaal 130
Aantal plaatsen
Type Zitplaatsen Klapstoelen Staanplaatsen Totaal
ABx A : 102 / B : 3 2 26 (100) 133 (233)
B 121 2 26 (100) 149 (249)
BDx 98 3 26 (100) 127 (227)
Kastgedeelte
Type

Alle rijtuigen zijn met kopplatformen

Bouwer Le Brugeoise et Nivelles
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch Schroefkoppeling met afstandsringen
Pneumatisch Automatische remleiding 5 bar (zwart)
Voedingsleiding (8 bar)
Elektrisch Hoogspanningskabel 3000V voor de werking van de omvormer
EP-kabel voor de werking van de elektropneumatische rem
380/220/24V-kabel verdeelt de enrgie naar elk rijtuig
Trek en duwkabels voor de sturing van de tractie tussen BDx en HLE
18-draads UIC-kabel voor de sturing van de verlichting, deuren, geluidsinstallatie en SIV.
Energievoorziening
Enkel het BDx rijtuig beschikt over een omvormer. De rijtuigen kunnen dus NIET autonoom gebruikt worden!
Algemeenheden stuurstandrijtuigen
Samenstelling
Maximum 10 rijtuigen : 1 BDx + n keer B +1 keer A + HLE
Koppelbaar met Tractievoertuig
Rijtuigen
HLE21; HLE27 met normale sturing Alle BDx
HLE11; HLE12 sturing met consigne
Snelheid 160Km/H
Stuurinrichting Manipulator type ACEC met Schaltbau kontakten en 3x4 nokkenschijven
Snelheidsaanduider Hasler
Remming

Automatische dienstrem en rechtstreekse rem bij rangeringen, noodrem inwerkend op de automatische remleiding.
De automatische rem bevat het regime "grootvermogen", en een sturing EP rem.
De machinistenkraan van de automatische rem is van het type FV3b.
Het stuurrijtuig is voorzien van een compressor Wabco 241VD die een reservoir voedt van 400l.
In de pakwagenafdeling bevindt zich de schroefrem die aangrijpt op 2 remeenheden van het kopdraaistel.

Sturing tussen HVR en HLE Overbrenging van de sturing met 45 treindraden over 2 koppelaars met 2 koppeldozen FRB en elk 19 kontakten.
Energievoorziening Statische omvormer
De BDx rijtuigen met een ontdubbelde omvormer om de hoogspanning om te zetten in 380 en 220V voor de verwarming, verluchting en verlichting en 24V voor het laden van de batterijen, voeding van de deuren en de geluigsinstallatie.
Enkel het BDx rijtuig is uitgerust met een omvormer (ontdubbeld) die het volledige stel voedt...
Batterijen -Een hoofdbatterij voor de voeding van de trein:
20 elementen NiCd, 24V/320Ah
-Een stuurbatterij voor de statische omvormer:
2 x 10 elementen NiCd, 24V/4Ah
Opmerkingen

Rijtuigen voor binnenlands verkeer.

Aangezien enkel het BDx stuurstandrijtuig een omvormer bevat, dient dit rijtuig ALTIJD aanwezig te zijn in het konvooi!

Alle rijtuigen zijn geschikt gemaakt voor MUX.