Lijn58.be

Diesel hydraulische werk motorwagen van de NMBS

ES 100

Zondag, 26 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1997.
ES102 en ES106 zijn bewaard door respectievelijk TSP en SDP.
 
Technische gegevens




Algemeenheden:
Bouwjaar
Ombouw
Nummering origineel
Nummering na 1971
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minumum continue snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
1948
na 1970 door de CW Mechelen
-
ES101 - ES106
6
B
12t
24ton
-ton
-ton
-ton
103kW
70Km/h
5Km/h
75m
-km
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-kast
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-platform
Wieldiameter
10050mm
3140mm
nvt
5000mm
2100mm kant trap; 1800mm
1050mm
3512mm
3990mm
980mm
Bevoorrading
Gasolie
Motorolie
Koelvloeistof
Zand
325l
20l
80l
92l
Kastgedeelte:
Bouwer ES101-104 : AngloFrancoBelge; ES105-106 : CW Mechelen
Dieselmotor
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Cilinders :
--------------Aantal
--------------Opstelling
--------------Boring
--------------Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
GM Detroit
71N4
2 takt
Rechtstreeks
door injectieregeling
door elektrische starter Delco Remy (Dyer)
92kW
1900t/min

4
vertikaal in lijn
108mm
127mm
1200 bar
5 Kg/cm²
-/sec
775Nm
650kg
elastisch aan het chassis van de kast
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
>
>
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
>
Bediening
Voith Heidenheim
Diwabus 501.380J(s)
Hydraumechanische transmissie met 2 versnellingsgamma's.
Rechtstreeks aangedreven automatische omschakeling van de
hydraulische koppelomvormer door middel van een diffrentieel.
Elastische rechtstreekse koppeling.
Mechanisch ingrijpend HUR T14
2 asbruggen (eindloze vijs met tandwiel met verhouding 18/5)
aangestuurd door een diffrentieel door middel van cardanassen.
Electro-pneumatisch
Remming Origineel
Automatische Oerlikonrem EST4 gestuurd door machinistenkraan FV3
Compressor Orlikon A800 voedt 2 reservoirs van elk 150l.
Automatische waakinrichting in beide stuurposten
Remming na ombouw
Rechtstreekse rem Oerikon (ABV1 relais voor de automatische rem) gestuurd door machinistenkraan FD1-103
Compressor Knorr vv100/100 voedt 2 reservoirs van elk 250l.
Automatische waakinrichting in beide stuurposten
Verwarming
Door gasoliebrander systeem Eberspacher die 2 radiatoren voedt.
Verluchting
Door Schepens verluchters.
Batterijen
Prestolite loodaccu's 24V/220Ah