Lijn58.be

Dieselelektrische werk motorwagen van de NMBS

ES 200

Zondag, 26 November, 2017 Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
ES202 en ES205 zijn bewaard door respectievelijk SCM en SDP.
 
Technische gegevens





1)Dieselmotor; 2)Hoofdalternator; 3)Tractieotoren; 4)Compressor; 5)Hoofdreservoir; 6)Afkoelgroep BEHR
7)Batterijkast; 8)Beweegbaar platform; 9)Beweegbare ladder; 10)Uitkijkpost; 11)Hydraulische groep Vickers

Algemeenheden:
Bouwjaar
Ombouw
Nummering na 1971
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Uurvermogen
Maximum aanzetkracht
Maximum snelheid
Minumum continue snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
1971-72
-
ES201 - ES212
12
Bo
20ton
34ton
-ton
-ton
-ton
250kW
10,2ton
90Km/h
5Km/h
75m
-km
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-kast
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-platform
Wieldiameter
12470mm
2950mm
nvt
6000mm
2500mm
-mm
3575mm
4125mm
920mm
Bevoorrading
Gasolie
Motorolie
Koelvloeistof
Zand
800l
250l
200l
200l
Kastgedeelte:
Bouwer
Dieselmotor
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Cilinders :
--------------Aantal
--------------Opstelling
--------------Boring
--------------Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
Poyaud
C-6150 ScrT
4 takt watergekoeld met turbo overvoeding
Rechtstreeks
door snelheidsregeling
door elektrische starter 24v
250kW
1800t/min

6
vertikaal in lijn
150mm
180mm
175 bar
8,9 Kg/cm²
-/sec
1275Nm
2550kg
-
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
>
>
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
Bediening
S.A. ACEC
-
een driefazige alternator AVAC315L26 aangedreven door de diesel-
motor voedt de 2 tractiemotoren ES548 over de gelijkrichter 512GN12.
Het vermogen van de alternator wordt electronisch geregeld.
nvt
nvt
Door cardanas GWB387.40 en 2 asbruggen BN
Electro-pneumatisch
Remming
Rechtstreekse rem Oerikon (ABV1 relais voor de automatische rem) bediend door machinistenkraan FD1-103
Compressor Knorr vv100/100 aangedreven dmv riemen voedt 2 reservoirs van elk 250l.
Automatische waakinrichting in beide stuurposten
Verwarming
Met electrische radiatoren en verwarmingsplaten gevoed door een hulpalternator 220V.
Verluchting
Stuurposten door luchtaanzuiger, refter en werkafdeling via kipramen.
Batterijen
Prestolite loodaccu's 24V/220Ah
Opmerking
In 2000 verkocht de NMBS vijf ES-motorwagens aan Italië : de ES201, 207, 209, 210 en 211.