Lijn58.be

Dieselhydraulische werk motorwagen van de NMBS

ES400 - I (ex Reeks 43)

Zondag, 26 November, 2017 Rollend materiaal
Enkelen zijn nog in dienst.
 
Technische gegevens


Algemeenheden:
Ombouw
Aantal eenheden gebouwd
Nummering
Nummering oorspronkelijk
As indeling
Massa vol
Massa rijklaar
Vermogen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1984 in de CW Mechelen
5
ES403 - ES407 - (ES 408) - ES 409 en (ES 411)
4328 --- 4320 ---- 4305 ---- 4309 -------- 4324
BoBo
-ton
-ton
400 pk
90km/h
810km
900l
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
23800 mm
22500 mm
- mm
15040 mm
Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm
2230 mm
1065 mm
3855 mm
850 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer Atelier Métallurgiques de ét à Nivelles.
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Nominale draaisnelheid

Maximum draaisnelheid
Totale massa
SEM
1
6K103HS
4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri
Mechanisch met voorverbrandingskamer Ganz-Jandrassik
Door regeling van de injectie
Door elektrische starter
295 kW
1350 tr/min
- tr/min
3500kg
Cilinders
Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
6
Vertikaal in lijn
175mm
240mm
150 bar
7,72 bar
10,8 m/s
2038 Nm
in de motorbogie
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
SEM
1
GIC 4
Werkingsprinciepe:
Hydrodynamische overbrenging met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar.
Keerkoppeling:
Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter
van de transmissie.
Koppeling met de motor:
Rechtstreeks.
Aandrijving van de assen:
Door cardanassen en konische tandwielen op de assen.
Bediening
Elektro-pneumatisch.
Remming:
Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem.
Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
Door het koelwater van de Dieselmotor.
Ventilatie
Langs centraal luchtkanaal in het dak

Opmerking
Ombouw van de ES408(4305) en ES 411(4324
) werd uiteindelijk niet uitgevoerd.
De ES 407 werd later gebruikt als bijwagen.

De ES409 van SDP dient enkel als plukloc.