Lijn58.be

Diesel hydraulische werk motorwagen van de NMBS

ES400 - II (ex Reeks 43)

Zondag, 26 November, 2017 Rollend materiaal
Enkelen zijn nog in dienst.
 
Technische gegevens


Algemeenheden:
Ombouw
Aantal eenheden gebouwd
Nummering
Nummering oorspronkelijk
As indeling
Massa vol
Massa rijklaar
Vermogen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1984 in de CW Mechelen
6
ES401, ES402, ES404, ES405, ES406, ES410
4307 -- 4325 -- 4319 -- 4326 -- 4306 -- 4315
BoBo
-ton
59ton
375kW
90km/h
810km
900l
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Boogstraal
23800 mm
22500 mm
- mm
15040 mm
Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm
2230 mm
1065 mm
3855 mm
850 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer Atelier Métallurgiques de ét à Nivelles.
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Nominale draaisnelheid

Maximum draaisnelheid
Totale massa
Koeling
MTU
1
12V183TA12
4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri
Mechanisch rechtstreeks
Door regeling van de injectie
Door elektrische starter
375 kW
1800 tr/min
- tr/min
1300kg
koelgroep Voith met hydraustatische aandrijving
Cilinders
Aantal
.................Opstelling
.................Boring
.................Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
12
in V
128mm
142mm
-bar
12,2 bar
8,5 m/s
-Nm
onder de kast
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
Voith
1
T320rz
Werkingsprinciepe:
Hydrodynamische overbrenging met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar.
Keerkoppeling:
Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter
van de transmissie.
Koppeling met de motor:
Met een cardanas
Aandrijving van de assen:
Door cardanassen en konische tandwielen op de assen.
Bediening
Elektro-pneumatisch.
Remming:
Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem.
Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
Door het koelwater van de Dieselmotor.
Ventilatie
Langs centraal luchtkanaal in het dak
Opmerking
De ES405 werd later enkel nog gebruikt als bijwagen.