Lijn 58 Geschiedenis van lijn 58
Index
Beschrijving
 

Heden is lijn 58 de spoorlijn die Gent verbindt met Eeklo en 22,7 km lang is. Vroeger liep de lijn door tot in Brugge, en was ze 51,4 km lang.
Een deel van dit voormalige tracé tussen Brugge en Maldegem is nu ingericht als fietsroute onder de naam Abdijenroute.
Op 25 juni 1861 werd tussen Gent-Dampoort en Eeklo een enkelsporige spoorlijn geopend door de spoorwegmaatschappij Chemins de fer de Gand à Eecloo. 
Op 16 november 1862 werd tussen Eeklo en Maldegem een enkelsporige spoorlijn geopend door de spoorwegmaatschappij Chemins de fer d'Eecloo à Bruges.
Deze spoorlijn sloot aan op de spoorlijn vanuit Gent. Door dezelfde maatschappij werd op 22 juni 1863 deze spoorlijn verlengd tot in Brugge.
Rond de eeuwwisseling namen de Staatsspoorwegen de lijn reeds over en degradeerde ze tot een lokale zijlijn.
De laatste passagierstrein vertrok op 26 februari 1959 omstreeks 21.30u naar Brugge, waarna het reizigersverkeer werd overgenomen door autobussen.
In 1961 werd het goederenvervoer tussen Sijsele en Assebroek stopgezet. In 1962 werden de sporen opgebroken.
Vanuit de andere richting bleef tussen Donk en Sijsele nog enkel militair vervoer naar Sijsele, maar ook dit werd in 1962 stopgezet en kort daarna werden ook hier de sporen opgebroken.
Tussen Brugge en Assebroek werd het goederenverkeer stopgezet op 1 augustus 1967. Een jaar later werden eveneens de sporen opgebroken.

Vanaf maandag 10 december 2001 werden de nieuwe Dieselmotorstellen type 41 ingezet in een gedeelte van de dienst.
Vandaag rijden enkel de Dieselmotorstellen type 41 nog deze dienst.
Onderaan 2 lijsten. Het verleden : een beknopte lijst hoe het vroeger was, en nu.
---

Het verleden
Plaats Station/Halte Code Station geopend Halte reizigers afgeschaft Halte goederen afgeschaft Vertakking Afstand Km
Gent Dampoort Station FGDM 1847 - 1994 Lijn59 -
Boma Vertakking - - - - Lijn204 1.0
Gent Muide Halte - - 1984 - | 2.1
Muide Vertakking - - - - Lijn55B 2.8
Wondelgem Station FWO 1861 - - Lijn55 4.4
Molenheide Halte - - - - | 5.9
Evergem Station FMV 1861 1984 - | 6.9
Sleidinge Station LSD 1861 - - | 10.0
Eeksken Halte - - - - | 12.0
Arisdonk Halte - - - - | 13.8
Waarschoot Station LWT 1861 - - | 14.8
Eeklo Station FKLO 1861 - 1991 Lijn55A 18.7
Doelaarstraat Halte - - - - | 19.9
Balgerhoeke Station FBH 1862 1959 1987 | 23.8
Adegem Station FAM 1862 1959 - | 25.9
Maldegem Station FMG 1862 1959 1987 | 28.7
Donk Station FDC - 1959 - | 33.1
Sijsele Station LYE 1863 1959 1968 | 37.6
Assebroek Halte - - 1959 - | 41.7
Steenbrugge Station FSBG 1863 1959 1970 | 44.3
Brugge Station FR 1838 - - L50A, L51, L66 47.5

Trajekt Geopend Reizigers Goederen Spoor Elektrificatie
Gent Dampoort - Eeklo - - 1861 - - Enkel Nee -
Eeklo - Maldegem - - 1862 - - Enkel Nee -
Maldegem - Brugge - - 1863 - - Enkel Nee -
Trajekt - - - Gesloten voor Reizigers Gesloten voor Goederen Spoor Elektrificatie Uitgebroken
Sijsele - Steenbrugge - - - 1959 1961 Enkel Nee 1963
Maldegem - Sijsele - - - 1959 1968 Enkel Nee 1970
Brugge - Steenbrugge - - - 1959 1970 Enkel Nee 1971
Eeklo - Maldegem - - - 1959 1987 Enkel Nee -
Huidige toestand
Trajekt Station/Halte Code Spoor Elektrificatie Vertakking
Gent St-Pieters Station FGSP - - - Dubbel Ja Lijn59
Gent St.-Pieters
Antwerpen Centraal
Gentbrugge Halte - - - - Dubbel Ja
Gent Dampoort Station FGDM - - - Dubbel Ja
Wondelgem Station FWO - - - Dubbel Nee |
Evergem Halte FMV - - - Enkel Nee |
Sleidinge Halte LSD - - - Enkel Nee |
Waarschoot Halte LWT - - - Enkel Nee |
Eeklo Station FKLO - - - Enkel Nee |
Het traject Eeklo - Maldegem wordt verder privaat uitgebaat door het Stoomcentrum Maldegem
Er was ook een stopplaats voor het personeel van de NMBS goederenwagon werkplaats te Gentbrugge.
Deze stopplaats lag niet ver van de tramterminus 'Ledeberg Moscou' te Ledeberg van tram 40 van de Lijn.
Lijn 58 omvat ook een klein stukje dat loopt tussen Gentbrugge vorming/werkplaats Merelbeke (Lijn 50E) en ingevoegd wordt ter hoogte van de goederenwagon werkplaats.
Dit stukje noemt men lijn 58/1 West Driehoek Ledeberg.
Deze driehoek wordt soms gebruikt voor het draaien van Desiro's die in Merelbeke binnenkomen voor herstelling op sporen waar er slechts aan 1 kant kan aan gewerkt worden.
De nieuwe werkplaats te Melle zal dit overbodig maken...

---