Lijn58.be

Dieselelektrische lijnlocomotief van de NMBS

Reeks 50 (Type 200.1)

Donderdag, 18 Januari, 2018 Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1976.
De voormalige 5117 werd bewaard en door het TSP/PFT omgedoopt tot 5001.

Technische gegevens De 5001 (ex5117) te Saint-Ghislain


In 1969 werd besloten een locomotief van het type 200 uit te rusten met een door Cockerill ontwikkelde 16-cilindermotor van 4000 pk. De 200.001 werd aangewezen, die in december 1969 in de CW van Salzinnes werd omgebouwd tot 200.101. Tegelijk met de inbouw van deze voor die tijd revolutionaire motor werd de gehele elektrische installatie van de loc herbouwd en werd de machine als eerste diesel (en dus ook als proef) voorzien van elektrische treinverwarming. Het inbouwen van de elektrische installatie ging zeer moeizaam en uiteindelijk werd de herbouwde loc pas in juli 1972 afgeleverd, met het nummer 5001.
De loc had de toen nieuwe schildering met drie sierlijnen (de schildering 1970, beter bekend als de groengele schildering), maar het donkergroen werd vervangen door lichtblauw en het geel van de sierlijnen door crème.
De 5001 kwam in dienst in Kinkempois en werd getest in diensten van de reeks 55 en tijdens proefritten met zware treinen tussen Kinkempois en Stockem (via Namen). Ook werd hij getest in de sneltreindienst tussen Verviers en Oostende en sporadisch in de normale goederendienst tussen Luik en Vlaanderen. In de drieënhalf jaar die volgden traden echter continu zoveel storingen op die vervolgens niet te verhelpen bleken, dat de loc begin 1976 nog maar de helft van zijn geplande 200.000 kilometers had afgelegd. In maart 1976 werd de loc buiten dienst, in afwachting van een verdere beslissing. Die beslissing kwam er na het verongelukken van de 5176, waarna de elektrische installatie en motor van deze loc werd ingebouwd in de 5001. Pas in november 1980 kwam hij weer in dienst, in het geelgroen en onder nummer 5101.

1)Dieselmotor; 2)Turbo-blazer; 3)Hoofd alternator; 4)Hulpgroep startinrichting; 5)Kast voor elektrische toestellen
6)Blaasinrichting voor afkoeling der tractiemotoren; 7)Compressor; 8)Koelgroep Behr
9) Blaasinrichting voor afkoeling der tractiemotoren; 10)Hulp alternator 150KVA; 11)Hoofdreservoirs; 12)Gasoliereservoir 13)Batterij 15V; 14)Batterij 24V; 15)Brandblusuitrusting; 16)Kast voor verwarming; 17)Aanzuigruimte
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering voorzien na de verbouwing in 1969
Nummering na aflevering in 1972
Nummering na ombouw in 1980

Effectief
As indeling
Massa volledig rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen

Voortdurende trekkracht

Maximum trekkracht bij aanzetten

Maximum snelheid

Min.voortdurende snelheid op vollast
Overeenkomende trekkracht
Trekkracht bij max.snelheid
1969
200.001
200.101
5001
5101
1
Co'Co'
123,5ton

21t
2941kW / 4000pk
27,3t

36t

140Km/H
30,6Km/H
27,3t
6t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte

Afstand tussen draaistelophanging

Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Maximum bochtstraal
20160mm
2905mm
10600mm
4000mm
4010mm
4252mm
1010mm
90m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Koelwater voor de motor
Zand
5450L
1000L

850L

640kg
Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill-Ougrée te Seraing
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Spanning
Elektrisch - ACEC
3000VDc
Dieselmotor:
Bouwer
Fabricatietype

Volledige massa
Werking

Inspuiting

Regeling van het vermogen

Starten van de motor

Nominaal vermogen

Omwentelingssnelheid

Aantal cilinders / schikking
Boring
Slag

Inspuitdruk
Gemiddelde druk
Gemiddelde snelheid van de zuiger
Maximum koppel
Cockerill-Ougrée te Seraing
V160TR 240CO

18ton
4 takt, overvoed door turbo blazer type Brown Boveri

Rechtstreeks

Door regeling van de snelheid

Door de hoofdgenerator
2941kW = 4000pk
1000Tr/min

16 / in V
241.3mm
304,8mm

280bar
16,18bar
10,16m/s
2863kgm
Overbrenging:
Bouwers
Tandradverhouding
ACEC Charleroi
63/16

Remming:
Zelfwerkende rem Oerlikon met 3 remregimes: R, reizigers en goederen, met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.De compressor Gardner-Denver WXO, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een inhoud van 1000l.
2 handremmen met schroef elk ingrijpend op een draaistel.
Een antisliprem.
Bedieningstoestel:
Elektronische regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel.
Bedieningstoestellen in elke stuurpost met automatische waakinrichting.
Alternator groep:
De alternatorgroep bestaat uit 3 delen:
1)Een driefasige hoofdalternator van 2800KVA
2)Een driefasige hulpalternator van 150KVA
3)Een opwekkingsgroep die de bekrachtiging van de 2 alternatoren verzekert en het starten van de groep.
Tractiemotoren:
De 6 tractiemotoren met neusophanging type LD614N van 578pk met progressieve shunting, gevoed door hoofdalternator via gelijkrichtersgroep.
Ze zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen
Alle assen van de locomotief zijn motorassen
Antislip:
De magnetische opneemspoelen meten de snelheid en de versnelling van elke wielas.
Een elektronisch systeem beperkt de tractie bij slip.