Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 55 (Type 205)

Maandag, 12 Februari, 2018 Rollend materiaal
Eind 2017 zijn er nog 14 in dienst bij TUC Rail.


Technische gegevens

De 5506TVM te Schaarbeek - 2013
De 5515 te Saint-Ghislain - 2010


1)Dieselmotor; 2)Hoofdgenerator + alternator; 3)Hulpgenerator; 4)Elektrische kast; 5)Koelventilatoren; 6)Stoomketel; 7)Waterverwarmer; 8)Rheostatische rem; 9)Compressor;
10)Blaasinrichting koeling voorste tractiemotoren; 11)Blaasinrichting koeling achterste tractiemotoren
12)Hoofdreservoirs; 13)Gasoliereservoir
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering voor 1970
....................na 1970
Effectief
As indeling

Massa volledig rijklaar
Maximum massa per as
Vermogen
Remgewicht goederen
.................passagiers

1961/1962
205.001
tot 205.042
5501 tot 5542
42
Co'Co'
110t
18,33t
1598pk
83t
89t

Afmetingen:
Totale lengte
Breedte

Afstand tussen draaistelophanging

Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
19850mm
2900mm
10480mm
2000m
m
4535m
m
1065m
m
4250mm
1010mm
90m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Verwarmingswater voor trein
Koelwater voor de motor
Zand
4000L
750L

3000L

800L

640kg
Kastgedeelte:
Bouwer SA La Brugeoise et Nivelles
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomopbrengst
Druk

-
Omgebouwde locomotieven*
-
O.K. 4614 Vapor International Corporation
780kg/h

14bar

In de verwarmingsleiding is de stoomdruk regelbaar tot 6 bar.
Alternator 325KVA met HS gelijkrichter ACEC levert
3000V gelijkspanning. Nominaal vermogen 300kW.
Dieselmotor:
Bouwer
Fabricatietype

Volledige massa
Werking
Inspuiting
Regeling van het vermogen
Starten van de motor
Nominaal vermogen
Omwentelingssnelheid
Cilinders / schikking
Uitboring:
Loop
Inspuitdruk
Gemiddelde druk
Gemiddelde snelheid van de zuiger
Maximum koppel
General Motors (Electromotive USA)
16-567C
15,4t
2 takt

Rechtstreeks
Door regeling van de snelheid
Door de hoofdgenerator
1952pk
835Tr/min
16 / in V
216mm
254mm
84bar
7,06bar
7,06m/s
1640,2daNm
Overbrenging:
Bouwers Hoofdgenerator D22 : Electromotive USA
Tractiemotoren D29 : ACEC/SEM (licentie GM)
Remming:
Zelfwerkende rem type Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen.
Machinistenkraan type FV4 en 2 verdelers LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem Oerlikon, kraan type FD1.
De compressor Gardner&Denver WXO, met een elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L.
Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst, ze bedienen elk afzonderlijk een bogie.
Rheostatische rem.
Bedieningstoestel:
Regeling van het vermogen door elektrische bediening van snelheidsregelaar Woodward PG van de Diesel.
Bedieningstoestellen met automatische waakinrichting in elke stuurpost.
Wijze van werking:
een hoofdgenerator aangedreven dor de Dieselmotor, voedt de 6 tractiemotoren (1 serie-parallelkoppeling, 1 parallelkoppeling en 1 shuntingsstand)
De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door een hulpgenerator.
Wijze van aandrijving der assen:
De 6 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Alle assen van de locomotief zijn motorassen.
Opmerkingen:

*Uitrusting met elektrische treinverwarming: 5505:26-6-80, 5510:17-10-79, 5515:10-1-80, 5519:20-9-96,
5523:28-8-79, 5529:14-4-80, 5531:26-2-1993, 5540:23-3-76, 5542:15-9-76

In 1996/1997 werden de TVM-locs bij ombouw voorzien van een rode band (en indien van toepassing de gele schildering): 5501:22-7-96, 5506:12-4-96, 5509:28-5-96, 5511:17-1-97, 5512:4-10-96, 5514:9-12-96.
In juni 2001 kwam de 5526 als eerste IJzeren Rijn loc op de baan met grijze vlakken.