Lijn58.be

Diesel-Elektrische Lijndiesel van de NMBS

Reeks 60 - Prototype 6005 (Type 210)

Donderdag, 18 Januari, 2018 Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1989.
Geen enkele locomotief is bewaard...

Technische gegevens

Doortocht van de 6005 te Antwerpen



1)Dieselmotor; 2)Turbo-blazer; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Elektrische kast tractie; 6)Afkoelingsgroep
7) Alternator(hoogspanning+laagspanning); 8)Compressor;
9)Ventilator alternator+koeling tractiemotor; 10 )Ventilator koeling tractiemotor; 11) Hoofdreservoirs
12) Gasoliereservoir; 13) Elektrische kast verwarming
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Effectief
As indeling

Massa rijklaar

Maximum massa per as

Nuttig vermogen

Bestendige trekkracht

Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
1961-62
210.005
6005
1

Bo'Bo'
84t
21t
1075kW / 1462pk
113kN
196kN
120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging

Afstand tussen de assen

Afstand draaistel-buffer

Hoogte rail-buffer

Hoogte rail-dak

Wieldiameter

Bochtstraal
17350mm
2905mm

8100mm

2800mm

4510mm

1050mm
4252mm
1010mm
90 m
Bevoorrading:
Gasoil
Smeerolie
Water voor koeling
Zand

2400L
590L

850L
400Kg

Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill-Ougrée te Seraing
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Spanning
Vermogen
Nominaal vermogen
Alternator
Gelijkrichters
ACEC
3000VDC
325kVA met hoogspanningsgelijkrichters
300kW
Trevelec
ACEC
Dieselmotor:
Bouwer
Type

Totale massa
Werking

Injectie

Vermogensregeling

Startmotor

Nominaal vermogen

Draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte

Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk

Gemiddelde zuigersnelheid

Maximum koppel
ABC
6DZC-1000-166A
10,39t
4 takt, overvoed door turbo-blazer Brown-Boveri.
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van de hoofdgenerator
1309kW / 1780pk
1000tr/min

6 / verticaal in lijn
256mm
310mm

245bar
16,41bar
10,32m/s
1250daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type Hoofdgenerator : 606 ACEC/SEM
Tractiemotoren : DN441 ACEC
Tandwielverhouding 59/18
Remming:
Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon,kraan type FD1. De compressor Gardner-Denver WXE, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
Een antisliprem.
Bedieningstoestel:
Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG8 van de Diesel. Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Werkingsprinciepe:
Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallel geschakelde tractiemotoren.
De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6polige opwekkingsgroep van de hulpgenerator (door middel van riemen door de hoofdgenerator aangedreven).
Aandrijving van de wielen :
De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Alle assen van de locomotief zijn tractieassen.