Lijn58.be Elektrische meerspanningslocomotief van de NMBS

Reeks 12

Donderdag, 18 Januari, 2018 Rollend materiaal
Huidige toestand : Alle locomotieven zijn buiten dienst en verkocht aan Tsjechië.
Niet bewaard gebleven.

Technische gegevens De 1205 te FKR


1) Statische omvormer; 2) Ventilatoren; 3) Pneumatisch bord; 4) Laagspanningskast;
5) Hoogspanningskast;
6) Rheostaatkast; 7) Hakker en elektrische kast;
8) Groep moto-compressoren; 9) Hoofdreservoir; 10) Spoelen en condensatoren
Algemene kenmerken
Bouwjaar
Nummering
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanningen
Continue vermogen
Nominaal vermogen
Massa ritklaar
Maximum asbelating
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid trein
Maximum snelheid alleen
Grensprofiel
1986
1201- 1212
12
Bo'Bo'
B&N Nivelles
25kVAC en 3kVDC
3130kW
3310kW
85ton
21,25ton
234kN
160km/h
120km/h
UIC
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter
18650mm
2910mm
9000mm
2900mm
4825mm
1060mm
3600mm
4220mm
1250mm
Mechanische kenmerken
Doorlopen bochtstraal
Draaistel met lage tractiestangen
Ophanging primair
Ophanging secundair

Rembediening
100m
BN-Acec

Winterthur
Flexicoil
Oerlikon
Remming
Automatische rem bij dienst en rechtstreekse rem bij rangeringen.
Noodrem werkend op de automatische leiding.
Elektrische rheostatische hulprem.
De automatische rem bevat het regime Goederen, Reizigers en Hoge druk, met 2 druktrappen.
De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Oerlikon FV4
De locomotief is voorzien van een anti-sliprem.
2 compressoren Wabco type 242VB79, die 2 reservoirs voeden met totale inhoud van 1000L.
In elke stuurcabine is een schroefrem voorzien, die aangrijpt op de 4 remeenheden van een draaistel.
Verwarming
In elke stuurcabine met elektrische verwamingsbatterij met luchtblazer.
Opmerking
HS-Treinleiding
Onder het 25kV~ net wordt een spanning 3kV = (rijtuigen M4) of 1,5kV~(rijtuigen RIC) aan een
treinstel geleverd.
Motorisatie en elektrische kenmerken
Bouwer Acec Charleroi
Tractiemotor (serie-1400V)
Ophanging
Aantal
Type
Continue vermogen
Nominaal vermogen
Integraal, elastisch op 3 punten
4
LE 622S
782kW
828kW
Overbrenging
Aandrijving:
Overbrengingsverhouding
Bediening elektrisch getuurd
BBC; Federantrieb
116/31 - 3,742
Thyristoren, bestaande uit 2 hakkers
Transformator ACEC Charleroi
Vermogen
tractie A
tractie B
verwarming
oliepomp
3800kVA
2500V
1520V
1520V
392V
Gelijkrichters
2 gelijkrichters in serie leveren een gelijkgerichte spanning van 3 kV aan de hakkers.
tractie A
tractie B
gelijkrichter met diodes
gelijkrichter met diodes en thyristoren
Statische omvormers
Aantal
Spanning
Uitgang
Vermogen
2
3kV
441V - 110V
2x55kW
Ventilatormotor voor de tractiemotoren; Acec 2600tr./min
Spanning
Aantal
Vermogen
Debiet
440V
2 (2 ventilatoren op 1 motoras)
18,6Kw
125m³/min
Ventilatormotor voor de spoel; Acec 1600tr./min
Spanning
Aantal
Vermogen
Debiet
440V
2
4,5Kw
120m³/min
Asynchrone ventilatormotor voor de hakkers
Spanning
Aantal
Vermogen
Debiet
110V
12
0,6kW
0,8m³/sec
Asynchrone motor voor compressor; Acec 1050tr./min
Spanning
Aantal
Vermogen
440V
2
11kW
Opmerking :
Meer info over de 'reïncarnatie' van de reeks 12 vindt je in dit artikel : CZ Loko EffiLiner 3000