Lijn 58

Dieselelektrische baanlocomotief van de NMBS

Reeks 51 (Type 200)

Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 2003.
Verscheidene locomotieven zijn in dienst in het buitenland, en enkelen zijn bewaard door verscheidene verenigingen.



1)Dieselmotor; 2)Turbo blazer; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Kast met elektrische toestellen
6+9)Koelventilatoren der tractiemotoren; 7)Compressor; 8)Koelgroep Behr; 10)Stroomgenerator;
11)Hoofdreservoirs; 12)Gasoliereservoir

De 5128 in de museumbewaarplaats van het TSP - 2010

De 5183 van het TSP te Erquellines - 2010


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering voor 1970
Nummering na 1970
Effectief bij bouw
As indeling
Massa volledig rijklaar:
Maximum massa per as:
Vermogen
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
1961 tot 1963
200.001 - 200.093
5101 tot 5193
93
Co'Co'
5101 tot 5153: 117ton ; 5154 tot 5193: 113,2ton
5101 tot 5153: 19,5t ; 5154 tot 5193: 18,866t
1146kW
272kN
120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Maximum Boogstraal
20160mm
2905mm
10600mm
2000mm
5101 tot 5153: 4010mm; 5154 tot 5193: 4400mm
4252mm
1010mm
90m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie
Verwarmingswater voor trein
Koelwater voor de motor
Zand
4000L
750L
3000L
900L
640kg
Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill-Ougrée te Seraing
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomopbrengst
Druk
>
OK4616 - Vapor International Corp.
150Kg/Uur
14bar.
In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Volledige massa
Werking
Inspuiting
Regeling van het vermogen
Starten van de motor
Nominaal vermogen
Omwentelingssnelheid
Cilinders / Opstelling
Boring:
Slag
Inspuitdruk
Gemiddelde druk
Gemiddelde snelheid van de zuiger
Maximum koppel
Cockerill-Ougrée te Seraing
Cockerill-Baldwin 608A
17,845t
4 takt, overvoed door turbo blazer type Brown Boveri
Rechtstreeks
Door regeling van de snelheid
Door de hoofdgenerator
1435kW
650t/min
8 / in lijn
324mm
394mm
245bar
10,38bar
6,54m/s
2106daNm
Beschrijving
Overbrenging:
Type / Bouwers Hoofdgenerator
Type / Bouwers Tractiemotoren
Tandwielverhouding
607 / ACEC - SEM
DM441 / ACEC
59/18
Bedieningstoestel:
- Regeling van het vermogen door pneumatische bediening van de snelheidsregelaar Woodward UG5 van de Diesel.
- Bedieningstoestellen in elke stuurpost met automatische waakinrichting.
Wijze van werking:
- Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor voedt de 6 permanent parallel geschakelde tractiemotoren.
- De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door de 6 polige opwekkingsgroep van de hoofdgenerator. (Door middel van riem door de hoofdgenerator aangedreven)
Wijze van aandrijving der assen:
- De 6 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk 1 wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
- Alle assen van de locomotief zijn motorassen.
Remming:
- Zelfwerkende Oerlikon rem met 2 remregimes : reizigers en goederen, met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon.
- De compressor Gardner-Denver WX0, aangedreven met elastische koppeling, voedt 2 reservoirs met een totale inhoud van 1000L.
- 2 handremmen met schroef elk ingrijpend op een draaistel.
- Een anti antisliprem.
Opmerkingen:
-
Bewaarde locomotieven tot heden:

- NMBS : 5142, 5166
- CFV3V : 5122
- SOMEI : 5117
- TSP/PFT : 5128, 5149, 5183