Lijn 58

Dieselelektrische baanlocomotief van de NMBS

Reeks 59 (Type 201)

Rollend materieel
Niet meer in commerciële dienst sinds 2002.
Enkele locomotieven zijn bewaard.


1)Dieselmotor; 2)Vuldrukturbo; 3)Hoofdgenerator; 4)Hulpgroep; 5)Tractiemotoren
6) Ventilatoren voor tractiemotoren; 7)Radiatoren; 8)Ventilatoren; 9)Stoomgenerator; 10)Gasoliereservoir

De 201.010 te MariembourghDe 5941 te Saint-Ghislain

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Effectief
As indeling
Massa Goederendienst
Massa Reizigersdienst
Maximum massa per as
Nuttig vermogen
Bestendige trekkracht
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
1955
201.001 - 201.055
5901 - 5955
55
Bo'Bo'
84t
87,2ton
21,8ton
1050kW
167kN
196kN
120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
16180mm
2875mm
7840mm
2680mm
2345 en 2165mm
1050mm
4120mm
1118mm
75m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
4000L / 3400Kg
750L / 670Kg
3000Kg
900Kg
400Kg
Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill, Baume et Marpent, Ateliers Métallurgique de Nivelles.
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stroomproductie capaciteit
Druk
>
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H
14 bar
In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6 bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Totale massa
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
NV Cockerill te Seraing volgens licentie Baldwin
608A
17,236 ton
4 tact Dieselmotor met overvoeding,vuldrukturbo Brown-Boveri
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van de hoofdgenerator
1280kW
625 tr/min
8 / verticaal in lijn
324mm
394mm
280 bar
9.85 bar
8.28 m/s
1961 daNm
Overbrenging:
Bouwer - Type
Tandwielverhouding
ACEC - HG.471Bz - TM370DEZ (Licentie Westinghouse)
59/18

Regelingsstelsel:
- Regeling van het vermogen door pneumatische bediening v.d. snelheidsregelaar Woodward Ug8 van de Dieselmotor.
- Bedieningstoestellen met automatische waakinrichting in elke stuurpost.
Werkingsprinciepe:
- Een door de Dieselmotor aangedreven hoofdgenerator levert stroom aan de 4 in serie-parallel geschakelde tractiemotoren. Er zijn 2 shunteringsmogelijkheden.
- De bekrachtigingstroom van de hoofdgenerator wordt geleverd door een 6-polige bekrachtigingsgenerator (aangedreven d.m.v. riemen door de Dieselmotor).
Aandrijving van de wielen :
- 4 tractiemotoren met neusophanging, opgesteld in de bogies en elk 1 as aandrijvende d.m.v. een paar rechte tandwielen.
- De 4 locomotiefassen zijn aldus tractieassen.
Remming:
- Automatische Oerlikonrem met kraan FV3 en verdeler LST1, vervolledigd met rechtstreekse Oerlikonrem met kraan FD1.
- De compressor Lebrun aangedreven door riemen, voedt 1 reservoir van 1000L.
- 1 handrem per stuurpost werkt in op 1 wielas van het dichtst dichtstbijzijnde draaistel.

Bewaarde locomotieven tot 2018:
- NMBS : 201.010, 5917
- SDP : 5922
- TSP/PFT : 5926, 5927, 5941