Lijn 58

Dieselelektrische baanlocomotief van de NMBS

Reeks 62 - 63 (Type 212)

Rollend Materieel
Eind 2017 zijn er nog 62 in dienst bij Infrabel.
Enkele locomotieven zijn bewaard.


1) Dieselmotor; 2)Hoofdgenerator; 3)Hulpgenerator; 4)Elektrische kast; 5)Koelgroep
6)Stoomketel; 7)Compressor; 8+9)Koelventilator tractiemotor; 10)Hoofdreservoirs; 11)Gasoliereservoirs

6206, 6219 en 6260 te Merelbeke






Algemeenheden:
Bouwjaar

1961 :
1961 :
1962/63/64 :
1966 :

6391 - 6393 (Flexicoil bogies)
6201 - 6203 (BN bogies)
6204 - 6278 (BN bogies)
6279 - 6333 (BN bogies)

Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
212.101 - 212.233
6201 - 6333
212.001 - 212.003
6391 - 6393
Totaal
Effectief 133 3 136
As indeling
Massa rijklaar
Maximum massa per as
Nuttig vermogen
Bestendige trekkracht
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Bo'Bo'
80t
Flexicoil bogies : 19,5ton; BN bogies : 20ton
840kW
108kN
190kN
120Km/H
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
16790mm
2900mm
9300mm
2800mm
3170mm
1050mm
4250mm
1010mm
90m
Bevoorrading:
Gasolie
Smeerolie
Water voor verwarming
Water voor koeling
Zand
3000L
625L
3000L
700L
400kg
Kastgedeelte:
Bouwer S.A. La Brugeoise et Nivelles te Nijvel
Verwarmingsinrichting:
Type - Fabrikant
Stoomproductie capaciteit
Druk
>
OK4616 - Vapor International Corp (USA)
780Kg/H
14 bar.
In de verwarmingsleiding is het stoomdrukregime regelbaar tot 6 bar.
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Totale massa
Werking
>
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
General Motors (USA)
12-567C
11,7ton
2takt
motorspoeling door middel van mechanische blaasinrichting type Roots.
Rechtstreeks
Door snelheidsregeling
Door middel van de hoofdgenerator
1050kW
835 tr/min
12 / in V
216mm
254mm
84bar
6,87bar
7,06m/s
1198,5daNm

Beschrijving

Overbrenging:

Bouwer - Type

Tandwielverhouding

 

 

Hoofdgenerator : D22 General Motors
Tractiemotoren : DN44.1 ACEC
59/18

 

 

Bedieningstoestel:
- Regeling van het vermogen door elektrische bediening van de snelheidsregelaar Woodward PG van de Diesel.
- Bedieningstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.
Werkingsprinciepe:
- Een hoofdgenerator aangedreven door de Dieselmotor, voedt de 4 permanent parallelgeschakelde tractiemotoren.
- De opwekking van de hoofdgenerator wordt geleverd door een hulpgenerator
Aandrijving van de wielen:
- De 4 tractiemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingebouwd en drijven elk een wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
- Alle assen van de locomotief zijn tractieassen.
Remming:
- Zelfwerkende rem Oerlikon met 2 remregimes : reizigers en goederen, met machinistenkraan type FV4 en verdeler LST1 gecombineerd met een rechtstreekse rem type Oerlikon, kraan type FD1.
- De compressor Gardner-Denver WXO, aangedreven met elastische koppeling, voedt 4 reservoirs met een totale inhoud van 1000L
- Een handrem met schroef in elke stuurpost geplaatst die elk draaistel afzonderlijk bedienen.
Bewaarde locomotieven tot op heden :
- TSP : 6289