Lijn 58 Elektrische éénspanningslocomotief van de NMBS

Reeks 24, Type 124

Rollend materieel
Huidige toestand : locomotief is buiten dienst
 

Algemene kenmerken

Schaalmodel van type 124.001

Locomotief 123.083 keerde na anderhalf jaar dienst terug naar de constructeur, om uitgerust te worden met volledig opgehangen motoren en een elastische overbrenging type “G” van ACEC. Na deze aanpassing werd de loc vernummerd naar 124.001, die uniek zou zijn in zijn genre, en daarbij toegewezen werd aan de onderhoudswerkplaats van Brussel-Zuid.
In het kader van de ontwikkeling van een Co'Co' locomotief, de latere reeks 20, die onder vier spanningen kon rijden, uitgerust met een thyristorsturing en die een vermogen van 7000pk zou kunnen ontwikkelen, werd er na een overeenkomst tussen de NMBS, BN en ACEC in 1968 beslist om bij wijze van test aan één zijde op het front van de locomotief verschillende aerodynamische opzetfronten te testen en de twee ACEC stroomafnemers werden vervangen door drie Faiveley stroomafnemers.
In juni 1969 reed de 124.001 met deze aanpassingen tussen Landegem en Aalter testritten waarbij snelheden tussen de 160 en 200Km/h werden gehaald, met een uitschieter tot 206Km/h. Tijdens deze testperiode werd de locomotief toegewezen aan de onderhoudswerkplaats van Oostende.
In 1974 werd deze locomotief, die ondertussen het nummer 2401 droeg, terug toegewezen aan de serie 23 met het nummer 2383, waarbij de Faiveley stroomafnemers terug werden vervangen door ACEC stroomafnemers.
In juni 1984 werd hij aangepast met grotere bufferplaten om als opdruklocomotief te worden ingezet op de hellingrijke lijn tussen Luik-Guillemins en ANS. Hij werd daarbij toegewezen aan de onderhoudswerkplaats van Kinkempois. Eind mei 1999 werd hij uit deze dienst teruggetrokken ten voordelen van de locomotieven 2249 en 2250. Vanaf dan werd de 2383 desondanks zijn her-toewijzing aan de onderhoudswerkplaats van Oostende ingezet voor de tractie van klassieke treinen, zoals al zijn zustergenoten van dezelfde reeks.

Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk in 1955
Nummering na verbouwing in 1959
Nummering na 1970
Nummering na terugbouw
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanning
Continue Vermogen
Nominaal vermogen
Massa rijklaar
Maximum asbelasting
Trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid loc
1959
123.083
124.001
2401
2383
1
Bo'Bo'
Ateliers Métallurgique de Nivelles
3kV=
1740kW
1880kW
92ton
23ton
196kN
200Km/H
Afmetingen

Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak

18000mm
2915mm
8600mm
3450mm
4700mm
1050mm
3755mm
Mechanische kenmerken
Doorlopen Boogstraal
Draaistel met centrale spil
Ophanging primair
Ophanging secundair
Wieldiameter nieuw
125m
Ateliers Métallurgique de Nivelles
S.L.M
Bladveren
1262mm
Remsystemen
- Rembediening Oerlikon
- Automatische drukluchtrem G.P.R
- Rechtstreekse drukluchtrem
- Elektrische recuperatierem met uitschakeling van de automatische rem
Remming door middel van :
- Remblokken op de wielbanden
- Recuperatie
Verwarming
-
Stuurposten met radiator en elektrische verwarmingsbatterij met luchtblazer
Dubbele tractie en treinschakeling
Koppelbare locomotieven
Type van koppelaar
Aantal draden
Reeks 23 en 26
F.R.B.
3x19
Motorisatie en elektrische kenmerken
Tractieuitrusting
Bouwer
Stroomafnemers
Aantal
Tractiesturing
Systeem
ACEC
ACEC, daarna Faiveley als test met de aerodynamische kop.
2; daarna 3 bij de test met de aerodynamische kop.
Bediening met nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren
Jeumont-Heidmann
Tractiemotor
Type
Aantal
Vermogen continue / nominaal
Ophanging

CF729
4
435kW / 470kW
volledig
Aslagers
-
Met gladde kussenblokken en smeerkussens
Overbrenging
Acec type G
Overbrengingsverhouding
Door elastische overbrenging met holle as
3,125
Ventilatormotor voor tractiemotor helicoïdaal
Type
Spanning
Aantal
Vermogen
Debiet
Rateau CT16
3kV=
4
12kW
90m³/min
Motor voor compressor
Type
Spanning
Aantal
Vermogen
CT16
3kV=
2
12kW
Motor voor Recuperatiegroep
Type
Spanning
Aantal
Vermogen
Bekrachtiging
S.E.M701
3kV=
1
34,5kW
serie - shunt
Bekrachtiger voor Recuperatiegroep
Spanning
Doorlopend vermogen
Bekrachtiging
Antimutueel transformator
>
71V=
17,4kW
onafhankelijke serie en anti-compound
transformatieverhouding 1/10
4 afzonderlijke elektropneumatische lijnschakelaars
Generator voor lading batterij
Type
Spanning
Stroom
Aantal
Acec CV266
72V=
38A
1
Batterij
Type
Nominale spanning
Capaciteit
NiCd / 54 elementen
72V=
80Ah
Compressor

Type
Aantal
Werking
Aandrijving
Afvoerdruk
Debiet

Westinghouse 242VBZ
2
2 trappen en 4 cilinders in V aangedreven door een e
Elektrische motor 3kV=
8 bar
1350 l/min